Поки що це поодинокі випадки, але, за словами екс-міністра житлово‑комунального господарства Олексія Кучеренка, ситуація може торкнутися близько мільйона домогосподарств. А тепер докладніше.
За законодавством, якщо постачальник газу збанкрутував або залишився без ліцензії, споживачів автоматично підключають до постачальника останньої надії (ПОН). Згідно з Постановою НКРЕКП* «Про затвердження Типового договору постачання природного газу побутовим споживачам» № 1386–15, постачальник газу протягом трьох днів з дати, коли йому стало відомо про неможливість постачати природний газ, повинен повідомити споживача про його право:
- вибрати іншого постачальника і про наслідки невиконання цього;
- перейти до постачальника, на якого покладено спецзобов’язання і який не має права відмовити споживачу в укладенні договору на постачання газу.
Яким чином споживачів повинні інформувати про зміни – як правило, прописано в договорі. Але в будь-якому разі вся інформація про послуги та порядок їх надання (ненадання) має публікуватися на сайті постачальника. Щоправда, не всі споживачі туди зазирають: у когось немає часу, у когось – можливостей. У підсумку можна очікувати неприємних сюрпризів у вигляді боргів.
***
Сьогодні роль постачальника останньої надії виконує «Нафтогаз України».
Коли споживач стає клієнтом ПОН, за газ доводиться платити більше. Бо діє той тариф, який встановлений компанією на місяць, у якому ви приєдналися до нового постачальника газу. А ціна на газ зараз зростає щомісяця. Наприклад, якщо у попереднього постачальника тариф за річним контра-ктом був 7,99 гривні за кубометр, то тариф постачальника останньої надії для клієнтів, які приєдналися у вересні, склав 12 гривень. Якщо споживач не в курсі таких змін, він платить по-старому – за меншим тарифом. А в цей час зростає заборгованість. Якщо не поспішати з оплатою, про борг можуть нагадати колектори. Причому сума заборгованості в даному разі ролі не відіграє.
У подібну ситуацію, як пише сайт ubr.ua, потрапив голова комітету з питань житлово‑комунального господарства Громадської ради Київської держадміністрації Олег Попенко. Йому подзвонили з колекторської компанії і повідомили про борг (понад 200 гривень) перед «Нафтогазом». Виявилося, що абонента без його відома передали постачальнику останньої надії з усіма відповідними наслідками.
***
Платити чи не платити борг у такому разі? І як перейти на менший тариф?
Адвокат Ростислав Кравець прокоментував ситуацію так:
– За наявності боргу буде дуже складно довести, що переведення до ПОН було незаконним. Якщо ж людина погасить борги, якийсь шанс буде. Якщо вони будуть накопичуватися, клієнт не зможе повернути собі належний тариф.
Як ми вже писали раніше, якщо буде «висіти» борг, жоден інший постачальник не захоче мати справу з проблемним споживачем. А знайти нового постачальника і укласти з ним договір на постачання газу треба протягом 60 днів. Саме стільки часу дано споживачеві, щоб визначитися, і «Нафтогазу» – для підтримки «безхазяйного» абонента. Щоб не потрапити в подібну ситуацію, радимо «стежити» за своїм постачальником. Якщо вже не пощастило – сплатити борг і, при бажанні, захищати свої права в суді. Властиво, треба вибрати і нового постачальника, тариф якого влаштує.
Змінюємо постачальника газу
Подати заяву новому постачальнику газу можна на сайті компанії, а можна звернутися до центру обслуговування клієнтів. Для цього будуть потрібні паспорт, ідентифікаційний код, документи про право власності на нерухомість. Варто бути готовим до того, що в деяких випадках можуть бути потрібні й інші документи.
*Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг
Раніше опубліковано: У Мінсоцполітики розповіли, хто залишиться без субсидії
Читайте також: