Пояснили це тим, що держава не зможе забезпечити серйозних виплат із солідарної системи, а гарантуватиме лише мінімалку. А який розмір мінімалки, ми всі чудово знаємо. З одного боку, засмучує, що держава опинилася в такій ситуації. З другого – чиновники почали говорити бодай якусь правду. У цій статті ми покажемо, як влада робить гучні обіцянки, але або дуже зволікає з їх реалізацією, або не виконує взагалі.
Ми також розповідали, чи вчасно виплачуватимуть пенсії у 2024 році
Підвищити мінімалку обіцяють давно
До редакції звернувся наш постійний читач з проханням розповісти, якою є доля законопроекту №2575*, який був зареєстрований у Верховній Раді ще у грудні 2019 року. Головне нововведення, яке пропонувалося в ньому, – збільшення розміру мінімальної пенсії за віком рівно вдвічі. Ми вирішили проаналізувати, чому досі ніяк не «відв’яжуть» мінімальну пенсію від прожиткового мінімуму, які ще зміни пропонували протягом чотирьох років, але так нічого і не ухвалили.
Проектів багато, користі мало
Вказана вище стаття свідчить, що мінімальна пенсія за віком встановлюється у розмірі прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність. Сьогодні це 2361 гривня. Є також постанова Кабінету Міністрів, згідно з якою будь-яка пенсійна виплата не може бути нижчою за цей рівень. У принципі цю норму закріплено навіть в Конституції. А якби законопроект №2575 ухвалили, то сьогодні мінімальна пенсія за віком зросла б до 4722 гривень. Але, зрештою, документ навіть не виносили на голосування.
Насправді, багато які законопроекти так і не стають законами. Іноді це суто популістські норми – автори, які їх пропонують, наперед знають, що грошей у бюджеті на їх реалізацію немає.
Про накопичувальну систему
Вже кілька років точаться розмови про те, щоб пенсію взагалі відв’язати від прожиткового мінімуму, але цього поки що не зроблено. Що вже казати про багатостраждальну накопичувальну систему, яку нам обіцяють щороку. Остання спроба її затвердити виявилася знову невдалою – для ухвалення закону 25 квітня 2024 року не вистачило буквально кількох депутатських голосів. Проект знову відправили на доопрацювання. А про обіцяну бальну систему й зовсім тиша. У нещодавньому інтерв’ю міністр соцполітики Оксана Жолнович згадала, що над ним продовжують працювати, але без будь-якої конкретики щодо термінів реалізації. Тому треба завжди обережно ставитися до подібних ініціатив і розуміти, де в новинах йдеться лише про проекти, а де – вже про затверджені норми.
Все розуміють, але грошей не вистачає
Прожитковий мінімум – це грошова сума, якої має вистачити для задоволення потреб першої необхідності. Зокрема, для покупки продуктів, непродовольчих товарів і оплати низки послуг. Крім того, він має забезпечити нормальне функціонування людини, збереження її здоров’я, соціально-культурні потреби. На практиці ми цього, звісно, не бачимо.
Про необхідність щось змінювати в прожитковому мінімумі розмови точаться вже давно. Про це говорила ще колишній міністр соцполітики Марина Лазебна. У 2021 році вона була впевнена, що зміни в законодавстві ось-ось ухвалять, але досі нічого не змінилося. Проблема полягає в тому, що до прожиткового мінімуму прив’язано дуже багато виплат – близько 180 законодавчих актів так чи інакше містять посилання на цей мінімальний стандарт. Кожне підвищення прожиткового мінімуму спричиняє величезні витрати з держбюджету.
Тоді пропонувалося, щоб від прожиткового мінімуму залежали лише пенсія та мінімальна зарплата, при цьому сам прожитковий мінімум хотіли суттєво збільшити. Решту виплат мали від мінімалки відв’язати. Але два законопроекти, спрямовані на це (№3515 від 20.05.2020 та №5045 від 08.02.2021), поки що так і залишаються на папері.
Мінімум, на який не можна прожити
Про те, що реальний прожитковий мінімум має бути набагато вищим за затверджений, ми вже неодноразово писали. На цьому ще на початку 2023 року акцентував увагу заступник голови комітету Верховної Ради із соцполітики Михайло Цимбалюк. За його словами, першим викликом після війни буде встановлення прожиткового мінімуму на реальному рівні.
«Насправді, фінансово зараз немає джерела фінансування для того, щоб підняти прожитковий мінімум. Тому ми сподіваємось, що після нашої перемоги першим викликом буде зрівнювання реального прожиткового мінімуму з тим, що приймається в усіх розрахунках. Йдеться не лише про соціальні виплати. Прожитковий мінімум розраховується, виходячи з різних 100 позицій виплат, штрафів, пенсій та субсидій. Тому це дуже важлива складова», – говорив нардеп.
Справді, 2023 року прожитковий мінімум не підвищували взагалі для жодної з категорій. А 2024 року його збільшили майже на 13%. Як уже зазначено вище, для пенсіонерів він виріс з 2093 до 2361 гривні. Але навіть у самому Міністерстві соціальної політики визнають, що реальний прожитковий мінімум має бути набагато вищим. Нинішня глава Міністерства Оксана Жолнович вже називала суму, яка перевищує 6000 гривень.
Через два роки вона, по суті, повторює слова своєї попередниці Марини Лазебної про необхідність відв’язати більшість виплат від мінімалки, але вже в іншому контексті.
Зміни обіцяють, але не в цьому році
Так, у 2022 році було анонсовано, що незабаром в Україні з’явиться уніфікація соціальної допомоги. За словами Жолнович, замість прожиткового мінімуму соцдопомогу хочуть прив’язати до нового показника – базового доходу. А прожитковий мінімум при цьому залишиться величиною для інших прив’язок. В результаті один із варіантів законопроекту було опубліковано на сайті Міністерства лише у вересні 2023 року, і справа знову зупинилася. Минуло ще понад півроку, і у травні 2024 року з’явився доопрацьований варіант. Тепер передбачається, що він запрацює не раніше 2025 року, якщо його таки затвердять. Хоча до самого проекту досить багато питань, адже він містить не лише позитивні, а й негативні норми, приховані між рядками.
***
Як бачимо, багато які законодавчі ініціативи поки що існують лише в анонсах, а до деяких є й чимало запитань. Насправді ж, Кабінет Міністрів у ручному режимі робить якісь точкові збільшення в обхід законів. Це можна побачити на прикладі встановлення вікових надбавок або збільшення розміру мінімальної пенсії для людей з великим стажем і старшого віку, щоб мінімальний розмір пенсії у них був хоча б трохи вищим за прожитковий мінімум, який встановлено парламентом. Тобто при великому бажанні щось зробити все-таки можна, не посилаючись при цьому на те, що до прожиткового мінімуму прив’язано багато інших виплат.
*Законопроект «Про внесення змін до статті 28 Закону України «Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування» щодо розміру мінімальної пенсії за віком» №2575.