Четвер, 2 Травня, 2024
ГоловнаСпоживачПро ціни та інфляцію, якої не видно: як у магазинах крадуть наші...

Про ціни та інфляцію, якої не видно: як у магазинах крадуть наші гроші

Этот материал также доступен на русском языке
Про "шрінкфляцію" мало хто чув, але практично кожен українець із нею стикається щодня. Що це таке, чи можна її уникнути?

Впевнений, що 99 людей зі 100 здивовано знизають плечима, якщо попросити їх роз’яснити зміст слова «шрінкфляція». І точно так само впевнений, що ті ж 99 людей зі 100, якщо роз’яснити їм сенс цього чудесного слова, вигукнуть: ну звичайно ж, мене це вже купу разів розлютувало в магазині. Отже, у перекладі з англійської «шрінк» – це стиск, ну а що таке інфляція – тут у нас, як то кажуть, не вчи вченого. Тобто шрінкфляція – це інфляція, якої наче не видно.

Ціна та сама, а вага менша

Так ось, заходите ви до продуктового супермаркету, берете пляшку соняшникової олії, попередньо глянувши на ціну і задоволено відзначивши, що вона колишня, тобто не зросла. Але вам поки що невтямки, що тут, як, втім, і скрізь, диявол криється в дрібницях: маленькими літерками на наклейці повідомляється, що олії в цій пляшці 1,4 літра. Але ж ще тиждень тому за ці гроші ви брали 1,5 літра.

Ось вам і реальний переклад слова «шрінкфляція»: зменшення ваги товару, але без зменшення ціни.

Прикладів таких багато. Це хліб, що «спустився» з одного кілограма до шестисот грамів, усілякі там макарони і манка, пляшки (пакети) з молоком або кефіром, сметаною, цукор-пісок, різні напої, цукерки в коробках, шоколадки… Коротше кажучи, це безліч фасованих, тобто не вагових продуктів харчування.

Але ж ви не такі наївні, читачі, чи не так, щоб думати, що таке відбувається тільки у продуктовій сфері. Колись у коробці сірників їх було 100, нині – 50. А пошукайте у себе в коморі упаковку прального порошку, купленого раніше, і порівняйте з новою. Тільки уважно вчитайтеся у вказану на упаковці вагу. На новій менше вказано? Ось вам і картина оливою з хитрою назвою «шрінкфляція». До речі, вона має ще одну грань.

Масовий лохотрон?

Захисники прав споживачів зазначають, що після зменшення ваги, наприклад, шоколадки, зі збереженням старої ціни, виробник може випустити шоколадку з колишньою вагою, але вже з більшою ціною за рахунок додавання до назви чарівного слова МЕГА. Вік живи – вік учись, споживачу.

Будемо об’єктивні: сама собою інфляція – явище необхідне, бо її стороною не обійдеш. Зростають виробничі витрати, дорожчає сировина, не дешевшає пальне для транспортування. А вже про нинішню ситуацію в нашій країні в цьому аспекті годі й казати. Зрозуміти і прийняти (у невеликих розмірах) інфляцію ми можемо: діло звичне.

Але шрінкфляція – це типове обдурювання, лохотрон масовий, і це прикро. Хтось далеко не бідний і не голий, збираючи з мільйонів людей по нитці, залишається ніби поза інфляційними проблемами.

Явище це, зрозуміло, далеко не суто українське. Тільки ось у деяких торговельних мережах Німеччини та Франції взяли за правило виставляти спеціальні цінники про зміну (читай – зменшення виробником) ваги або обсягу товару.

Хочеться сподіватися, що коли (зауважте, я говорю коли, а не якщо) Україна стане членом Євросоюзу, то в нас буде запроваджено цю чесну практику.

Валерій Боянжу, Херсон – Одеса

Нове на сайті

купити ноутбук Львів, ціни в Україні