«Мені в терміновому порядку стала потрібна довідка з місця проживання про реєстрацію. По отримання цього документа я звернулася до центру надання адміністративних послуг (ЦНАП), розташованого в Київському районі Одеси. Однак довідку мені не видали, а вручили талон, згідно з яким я маю звернутися з цим питанням до ЦНАП аж через 10 днів… Що ж це за оперативність роботи така? І взагалі: який порядок отримання документа про склад сім’ї та реєстрацію і чи можна його отримати оперативніше, зокрема за плату?
Бачинська Л.К., м. Одеса»
Довідку про склад сім’ї скасували
Одесити вже не раз зверталися зі скаргами з приводу зволікань з отриманням такого документа. Чому так виходить? Можемо припустити, що причиною цього стали зміни в законодавстві, пов’язані з розширенням повноважень органів місцевого самоврядування та оптимізацією надання адміністративних послуг.
З 2003 року, згідно з Наказом Міністерства праці та соціальної політики України №204, діяла довідка про склад сім’ї або зареєстрованих у житловому приміщенні осіб (форма №1). За потреби будь-яка людина могла отримати цей документ за місцем реєстрації – у паспортиста в ЖЕКу або в керуючій компанії.
Тим часом позаторік Наказ №204 скасували, а разом з ним і довідку про склад сім’ї. Тільки потреба в ній не відпала – її все одно треба надавати до відповідних органів для призначення соціальної допомоги, при вступі у спадщину, приватизації нерухомого майна, а також у багатьох інших випадках. Що діяти?
Замість довідки видають відомості
Вирішили видавати документ подібного змісту, але вже під іншою назвою, через центр надання адміністративних послуг. Чому через ЦНАП? Справа в тому, що видача відомостей такого характеру належаить до адміністративних послуг. А в Україні, відповідно до норм чинного законодавства, адмінпослуги надаються державними органами виконавчої влади та місцевого самоврядування.
Перелік адміністративних послуг, які надають ЦНАПи, затверджений Постановою Кабміну №523-р від 16 травня 2014 року* (в редакції від 18.08.2021 р). Серед них:
– документ, який зараз називається не довідкою про склад сім’ї, а відомостями про зареєстрованих осіб у житловому приміщенні (будинку). Втім, від перейменування документа його суть не змінилася. Як у довідці, так і у відомостях вказуються прізвища, імена, по батькові людей, що мешкають у квартирі або будинку, їх дати народження. Щоправда, відсутня графа «сімейний зв’язок» стосовно осіб, що проживають в одному приміщенні.
Чому так довго?..
Порядок отримання відомостей про зареєстрованих осіб затверджений наказом директора Департаменту надання адмінпослуг Одеської міськради з урахуванням вимог статті 8 Закону України «Про адміністративні послуги» 5203-VI від 6 вересня 2012 року (зі змінами від 15.07.2021 р.). І отримати цей документ у терміновому порядку практично неможливо.
Попередньо треба записатися на прийом по телефону, по Інтернету або безпосередньо у ЦНАП. Можна сказати, що, за нинішніми мірками, отримати талон запису на прийом через 10 днів, – це ще не так вже й погано. Найчастіше, як розповідають одесити, чергового відвідування Центру для подачі заяви на отримання відомості про реєстрацію треба чекати близько місяця. А потім іще до 10 днів іде на те, щоб адміністратор ЦНАП обробив твою послугу і, нарешті, видав необхідний документ. Тобто замість одного дня (як було при отриманні довідки в ЖЕКу), зараз «папір» подібного змісту можна чекати місяць, а то й півтора…
Працівники ЦНАП заявляють, що, по можливості, намагаються йти назустріч людям, яким за обставинами отримання того чи іншого документа потрібне в найкоротші терміни. Особливо це стосується літніх людей, осіб з інвалідністю, інших представників пільгових категорій. Але для цього в прийомі відвідувачів має бути «вікно», тобто якщо хто-небудь по отримання адмінпослуги не з’явився у свій час.
Не вийде взяти довідку і «швидко, але за гроші», бо законодавчо послуга з видачі відомостей про реєстрацію надається протягом 10 робочих днів з моменту подання відповідної заяви, причому на безоплатній основі.
***
Як зробити адміністративні послуги доступнішими? Можливо, треба збільшити штат співробітників ЦНАП або передати повноваження з реєстрації громадян іншому виконавчому органу Одеської міськради. А може, навіть повернутися до «живої черги»? Як показує час, «жива черга», що існувала при ЖЕКах, була ефективнішою, ніж «електронна», впроваджена у ЦНАП.
* «Деякі питання надання адміністративних послуг через центри надання адміністративних послуг».
Сергій Задорожний