Вівторок, 21 Вересня, 2021
ГоловнаДомашній адвокатКоли земельний пай може відійти громаді

Коли земельний пай може відійти громаді

Ми багато і часто пишемо про правові норми у сфері земельного законодавства. За всіма новаціями загубився один важливий момент, на який ми вирішили звернути вашу увагу. Він стосується тих, хто «забув» про свої наділи.

Кілька років тому було ухвалено зміни до Закону України «Про порядок виділення в натурі (на місцевості) земельних ділянок власникам земельних часток (паїв)» 899-IV від 5 червня 2003 року. Згідно зі статтею 13 цього закону, всі власники або спадкоємці паїв до 1 січня 2025 року повинні оформити право власності на свої ділянки. В іншому разі земля без власника буде вважатися незатребуваною. Такі ділянки будуть визнані безхазяйними і передані в комунальну власність територіальної громади.
Щоб зареєструвати право власності на землю в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно, буде потрібен кадастровий номер. Якщо його немає, власникам допоможе землевпорядна організація. За певну плату вона виготовить необхідну документацію і внесе відомості про вашу земельну ділянку до Державного земельного кадастру (ДЗК). Після цього ви отримаєте виписку з ДЗК з присвоєним кадастровим номером.

Нагадаємо, що до 2013 року право власності на землю підтверджувалося державним актом на право власності на земельну ділянку з місцевого органу Державного агентства земельних ресурсів.

Куди йти і що робити?

Що робити далі?

1. Звернутися до центру надання адміністративних послуг (ЦНАП) або до нотаріуса.
2. Оплатити адміністративний збір у ЦНАП. При зверненні до нотаріуса доведеться оплатити адміністративний збір і, відповідно, послуги нотаріуса.
3. Зібрати необхідні документи:
– оригінал і копії паспорта та ідентифікаційного номера;
– квитанцію про оплату адміністративного збору (0,1% прожиткового мінімуму, встановленого для працездатних осіб на 1 січня року, в якому здійснюється реєстрація права власності; 2021 року це 230 гривень);

– виписку з Державного земельного кадастру;

– документ, який є підставою виникнення права на ділянку. Це може бути договір купівлі-продажу або дарування, свідоцтво про право на спадщину, рішення суду тощо.
4. Надати перелічені документи до ЦНАП або нотаріусові і підписати заяву про державну реєстрацію права власності.
Заява розглядається не більше п’яти робочих днів. По закінченні зазначеного терміну, за бажанням, можна буде отримати роздруківку з реєстру на бланку формату А4, але без підпису і печатки держреєстратора. Новий порядок передбачає, що рішення держреєстратора розміщується на сайті Мін’юсту і має таку ж юридичну силу, як і паперове підтвердження реєстрації права. Закон надає можливість скоротити п’ятиденний термін до двох днів, доби або двох годин, проте збір за реєстрацію при цьому збільшиться.

***

Юристи радять не зволікати з реєстрацією права власності в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно. Це допоможе уникнути багатьох ризиків, зокрема і судових розглядів.
 

Хто заощадить?

При оформленні права власності на земельну ділянку, придбану і оформлену в установленому порядку до 1 січня 2013 року, державна реєстрація проводиться безкоштовно (тобто без сплати адміністративного збору).

Нове на сайті