Що спочатку треба зробити?
Якщо списання коштів пройшло без вашого відома, ви повинні негайно повідомити про це обслуговуючий банк і правоохоронні органи.
В будь-який момент, щоб з’ясувати усі обставини руху ваших коштів на рахунку, ви можете звернутися до будь-якого відділення банку, що вас обслуговує. При собі ви повинні мати:
- паспорт,
- ідентифікаційний код;
- банківську картку;
- договір (або запросити його в банку);
- телефон з вашим фінансовим номером.
В самому банку ви повинні написати заяву на службу безпеки банку (або на голову правління банку) для з’ясування усіх обставин.
В заяві треба вказати власну непричетність до здійснення банківських операцій останнім часом: що ви кошти не знімали, не переказували, не поповнювали телефон собі або іншим, картку не втрачали, пін-код нікому не передавали, з комп’ютера не переказували коштів, картку не передавали іншим особам, дзвінків і смс від незнайомих людей не отримували. Також вкажіть, чи не було придбано вами або вашими близькими через інтернет побутові товари або продукти, якщо так – який телефон було вказано в замовленні.
Опишіть детально усі обставини, що вам відомі, щодо списання коштів з рахунку. Обов’язково зазначте, чи повідомляли ви кол-центр банку щодо незаконного переказу коштів.
Ви повинні знати, що, відповідно до частини 1 статті 1071 Цивільного Кодексу (ЦК), банк може списати кошти з рахунка клієнта на підставі його розпорядження. Тож банк зобов’язаний розглянути вашу заяву і повідомляти вас про хід розгляду заяви письмово.
За вашою заявою картка, з якої було списано кошти, може бути заблокована банком і перевипущена інша.
Про кредитні відсотки і дії банку
Якщо ви повідомили про усі шахрайські дії, а у вас, скажімо, договір кредитний і нараховуються відсотки, напишіть заяву до банку, щоб не нараховувалися відсотки за кредитним договором. Якщо банк не погоджується, ці окремі дії банку можете оскаржити в суді.
Саме під час розслідування в банку буде відомо, як відбувався переказ коштів, чи мало місце стороннє втручання. Вам мають надати висновок службової перевірки з детальним описом усіх дій за рахунком.
Куди ще звертатися?
Також ви можете написати заяву до Національного банку України або зателефонувати на їхню «гарячу лінію» за номером 0-800-505-240 і повідомити про те, що сталося, або оскаржити дії вашого банку.
Відповідно до статті 1073 ЦК України, у разі несвоєчасного зарахування на рахунок коштів, що надійшли клієнтові, їх безпідставного списання банком з рахунку клієнта або порушення банком розпорядження клієнта про перерахування грошових коштів з його рахунка банк повинен негайно після виявлення порушення зарахувати відповідну суму на рахунок клієнта або належного отримувача, сплатити відсотки і відшкодувати завдані збитки, якщо інше не встановлено законом.
Якщо ви переконаєтеся, що встановлено тих, хто причетний до незаконного зняття коштів, можете саме від тієї особи вимагати відшкодування вам збитків в добровільному або судовому порядку.
Вікторія Гусакова, позаштатний юрист