Вівторок, 7 Травня, 2024
ГоловнаПенсійна справаЧому Пенсійний фонд мовчить і не відповідає на листи з питаннями

Чому Пенсійний фонд мовчить і не відповідає на листи з питаннями

Этот материал также доступен на русском языке
До редакції надійшов лист від Ангеліни Іванівни, яка мешкає у Стрийському районі Львівської області. За словами нашої читачки, Пенсійний фонд не дає відповіді на її запитання, хоча вона написала вже не одну заяву.

Потрапити до відділення Пенсійного фонду, що розташований за 15 кілометрів від неї, за станом здоров’я вже дуже складно. А листи пенсіонерки начебто ігноруються. Що робити?

Замкнуте коло

З документів, що додані до листа, ми з’ясували таку річ. Пенсіонерка написала кілька листів до місцевого Пенсійного фонду, а також до головного управління ПФУ у Львівській області. Але відповіді по суті своїх запитань не отримала. Річ в тому, що, згідно з матеріалами пенсійної справи, вона зареєстрована в одному місті, а фактично проживає в іншому селі того ж Стрийського району.

За таких обставин відповіді по суті поставлених питань надходять їй на стару адресу, де вона фактично не проживає. В Пенсійному фонді пояснюють, що жінка має звернутися до них особисто і оновити дані про місце проживання. А надсилати відомості про її пенсію на нову адресу не можуть, бо це конфіденційна інформація.

Тут працівники ПФУ посилаються на Закон «Про інформацію». Виходить якесь замкнуте коло, бо і приїхати жінка до відділення не може, і на письмові листи відповідей не отримує (заради справедливості зазначимо, що в одному з листів ПФУ, надісланому на нову адресу жінки, вказано, що вони додали копію попередньої відповіді, яка раніше була надіслана на стару адресу) .

Як оформляти звернення до ПФУ?

На нашу думку, такий підхід з боку конкретних управлінь Пенсійного фонду є застарілим і надто бюрократичним. В цьому питанні, насамперед, слід керуватися вимогами Закону «Про звернення громадян». Там зазначено, що письмове звернення може надсилатися поштою.

У зверненні має бути зазначено прізвище, ім’я, по батькові, місце проживання, викладено суть порушеного питання. Письмове звернення має бути підписано заявником із зазначенням дати.

Начебто все за законом, але…

Звернення, оформлене без дотримання зазначених вимог, повертається заявнику з відповідними роз’ясненнями. Таким чином, Ангеліна Іванівна отримала лист від ПФУ, де фактично зазначено, що вони не можуть дати їй відповідь, і наводять роз’яснення, чому так відбувається.

Але нам здається, що в цьому випадку посадові особи ПФУ порушують вимоги Закону України «Про звернення громадян», адже заяви, які жінка надіслала до відповідних органів, повністю відповідають вимогам зазначеного закону.

Одна справа – Закон «Про звернення громадян», інша справа – Закон «Про інформацію» і зовсім інша – оновлення даних про місця проживання. Це різні речі, які, на нашу думку, варто розділити. Не слід позбавляти людину права на звернення за одним законом, якщо, на думку посадовців, щось не збігається за іншим законом.

До того ж останніми роками Пенсійний фонд наголошує на екстериторіальному принципі обслуговування громадян. Тобто заяву про призначення або перерахунок пенсії можна подати до будь-якого сервісного центру обраного управління Пенсійного фонду незалежно від того, де проживає особа чи перебуває на обліку.

Що робити, якщо Пенсійний фонд не реагує на заяву?

Насправді, варіантів може бути декілька. Особистий візит до управління ПФУ ми в цьому випадку принципово не розглядаємо. Замість цього можна, наприклад, надіслати скаргу на адресу Пенсійного фонду України:

місто Київ, Печерський район, вулиця Бастіонна, 9.

Також можна заручитися підтримкою більш молодих родичів або знайомих, які допоможуть надіслати до Пенсійного фонду не паперового, а електронного листа на електронну пошту: [email protected]. В цьому листі має бути вказано, на яку електронну адресу необхідно надіслати відповідь. Тут вже точно не буде питання до фактичного місця проживання.

В ідеалі можна зареєструватися на порталі електронних послуг Пенсійного фонду. Там і електронне звернення легше надіслати і взагалі можна побачити всю інформацію про свою пенсію, в тому числі, як пораховано стаж і як нараховані усі наявні надбавки. Так само дистанційно на цьому порталі можна вносити зміни про свої персональні дані. В цьому сенсі електронні технології є дуже зручними. Інша справа, що не кожен може в них розібратися і не кожен має технічну можливість це робити, особливо, якщо людина поважного віку проживає у віддаленому селі.

Існують також різноманітні «гарячі лінії». Наприклад, в деяких випадках можна отримати письмову відповідь за підсумками телефонного дзвінка на урядову «гарячу лінію» (1545) чи до контакт-центру ПФУ (0800-503-753).

З одного боку, подібні, насправді дрібні, питання можна легко вирішити на місцевому рівні, з іншого боку, інколи нічого не рушиться з місця, доки людина не починає скаржитися у вищі інстанції. Дуже часто такою інстанцією стає наша редакція, хоча ми обмежені у своїх повноваженнях і можемо лише надати ту чи іншу пораду.

***

В своєму листі до редакції Ангеліна Іванівна ставить і декілька запитань стосовно нарахування її пенсії. Ще раз підкреслюємо, що всіх обставин справи ми не знаємо, тому можемо дати відповіді на деякі запитання лише в загальних рисах.

Про нарахування стажу

«Чому Пенсійний фонд не зараховує до стажу 2011-2012 роки. В той час я займалася підприємницькою діяльністю і квитанції про сплату страхових внесків до Пенсійного фонду подавала вже давно»

Відповідно до чинного законодавства страховий стаж – це період, за який щомісяця сплачено страхові внески в сумі не меншій, ніж мінімальний страховий внесок. Якщо сума сплачених за відповідний місяць внесків є меншою, ніж мінімальний страховий внесок, цей період зараховується до страхового стажу як повний місяць за умови здійснення відповідної доплати. Останній пункт розрахований, насамперед, на підприємців, які через різні податкові нюанси не завжди здійснювали сплату мінімального пенсійного внеску.

Ми не знаємо, чи повністю була дотримана процедура проплати вами внесків до Пенсійного фонду за 2011-2012 роки та чи отримали посадовці необхідну звітність за цей час. Але якщо страхові внески за відповідний період сплачені в повному обсязі, то, безперечно, стаж має бути зараховано.

Про надбавки до пенсії

По-друге, жінку цікавить, на які надбавки вона має право.

«У мене 39 років стажу, є статус дитини війни та особливі заслуги перед Україною (маю п’ятьох дітей). Коли мені виповнилося 80 років в 2022 році, то пенсія не зросла»

  • НАДБАВКА ЗА СТАЖ. Оскільки ви вийшли на пенсію до 1 жовтня 2011 року (до реформи), то за наявності 39 років стажу вам має бути встановлена доплата за 19 років понаднормового стажу. Це може бути 19% від основного розміру пенсії, але не більше, ніж 19% від прожиткового мінімуму. В 2023 році такий прожитковий мінімум становив 2093 гривні, а в 2024 році – 2361 гривню.
  • НАДБАВКА ДІТЯМ ВІЙНИ. За свій статус діти війни отримують до пенсії лише 66,43 гривні, що передбачено постановою Кабінету Міністрів №1381 від 28 грудня 2011 року (зі змінами).
  • НАДБАВКА ЗА ОСОБЛИВІ ЗАСЛУГИ. Матері, які народили 5 дітей та виховали їх до шестирічного віку, мають право на доплату до пенсії в розмірі 35% зазначеного вище прожиткового мінімуму.
  • НАДБАВКА ЗА ВІК. Відомо, що особи, яким виповнилося 80 років, претендують на доплату до пенсії в розмірі 570 гривень. Але по факту після досягнення такого віку пенсія зростає лише на 114 гривень: замість надбавки в розмірі 456 гривень для осіб у віці 75-79 років, встановлюється надбавка в розмірі 570 гривень. Такі випадки ми вже розбирали.

ВИСНОВОК. Ми не знаємо точно, як пораховано основний розмір пенсії та всі її складові, але сподіваємося, що всі ці надбавки за замовчанням до пенсії встановлені. За словами Ангеліни Іванівни, розмір її пенсії становить 3850 гривень. Це означає, що основна пенсія, яка залежить від стажу і зарплати, доволі маленька. Тому попри різні надбавки і заслуги, загальний розмір пенсії з усіма доплатами також відносно невеликий. 

Нове на сайті

купити ноутбук Львів, ціни в Україні