Відповіді на питання, пов’язані з навчанням українських дітей, читайте у нашому матеріалі за підсумками телефонної лінії для внутрішньо переміщених осіб з освітнім омбудсменом України Сергієм Горбачовим.
Наша сім’я мешкала в Херсоні, син навчався у третьому класі гімназії. Через окупацію міста у квітні 2022 року ми були змушені покинути країну. Зараз перебуваємо в Німеччині. Син закінчив четвертий клас у німецькій школі та в українській школі (були уроки онлайн у другу зміну).
Цього року дитина в українській школі перебуває на домашньому навчанні, тому що уроки онлайн є тільки зранку, коли заняття в місцевій школі. У другу зміну, уроки для дітей, які були вимушені покинути країну, у нашій школі відсутні.
Так склалося, що в нас російськомовна сім’я. Хотілось би, щоб син не забув рідну мову, чув правильну вимову від учителя та вчився грамотно розмовляти. Дуже прошу розглянути можливість впровадити онлайн-уроки для дітей, які вимушені тимчасово перебувати за кордоном. Достатньо два-три дні на тиждень у вечірній час. Хотілось би, щоб це були предмети з української мови й літератури та математики.
Маю надію, що це полегшить інтеграцію наших дітей при поверненні в рідну країну.
– Так. Ця проблема доволі поширена. Часто діти, які зараз перебувають за кордоном, мають збіг у часі уроків у місцевій школі та дистанційних уроків у своїй українській школі. Але батьки не полишають надії навчати їх паралельно, хоча це дуже велике навантаження.
Щоб трохи полегшити цю ситуацію, перш за все, рекомендую батькам звернутися до матеріалів ВШО – Всеукраїнської школи онлайн – проєкту, який було створено під час пандемії. Там розміщено багато уроків, зокрема з української мови: короткі лекції, пояснення вчителів, цікаві відео, різноманітні тести. Їх можна дивитися в будь-який зручний час. Щодо синхронного навчання, коли відбувається онлайн-спілкування з учителем, на жаль, не кожна наша школа сьогодні може організувати таке навчання.
Але є багато закладів освіти, зокрема з тимчасово окупованих територій, чи із зони бойових дій, де освітній процес у дистанційному форматі організовується у другій половині дня. Є записи уроків, щоб дитина могла після навчання у закордонній школі долучитися до навчання в українському закладі освіти.
Наприклад, якщо є школа, де лише 2-3 учнів навчаються дистанційно, створити для них окремий клас фінансово та організаційно нереально. Тому у вересні 2023 року було видано два накази МОН – один про “українознавчий компонент”, інший – про організацію дистанційних шкіл у кожній територіальній громаді (більше про це можна дізнатися тут). Можна навіть обрати таку школу в іншій громаді, наприклад, у Києві або іншому великому місті. Дитина буде тимчасово зарахована до цієї школи на дистанційне навчання, а коли повернеться, матиме можливість продовжити навчання у своїй рідній школі, якщо вона фізично не зруйнована.
Добрий день. Чи може дитина-ВПО з інвалідністю навчатися дистанційно у закладі освіти не за місцем проживання? Наприклад, жити в Харкові, а навчатися в Києві?
– Навчатися дистанційно дитина з інвалідністю може, але це дуже складно. Багато що залежить від нозології (прим. ред. – виду порушення в дитини, визначеного медичними працівниками). Такій дитині важливо мати фізичний контакт з учителем і асистентом учителя.
Потрібно розуміти також, чи буде спроможна школа забезпечити дистанційно такий контакт з урахуванням особливих потреб дитини.
Думаю, варто проконсультуватися з цього питання з фахівцями з ІРЦ, щоб почути ще їхню думку.