Четвер, 2 Травня, 2024
ГоловнаСтаттіЯк пенсіонеру не потрапити в пастку аферистів та які є дієві заходи...

Як пенсіонеру не потрапити в пастку аферистів та які є дієві заходи захисту від шахрайства

Этот материал также доступен на русском языке
В умовах війни аферисти вигадують все більше шахрайських схем, які засновані на вразливому емоційному стані людей. При цьому кмітливість шахраїв виходить за рамки вже добре знайомих афер. З’являються нові способи ошукування..

Поговоримо про них докладніше. А також про дієві заходи захисту.

Мене ошукати неможливо

Психологи попереджають: така впевненість притупляє увагу і є запорукою дуже великого ризику опинитися на гачку тих, хто видурює гроші або має намір пограбувати житло.

Не можна забувати, що є люди розумніші та хитріші за вас. І не стати їх жертвою вдається лише за умови пильного ставлення до всього, що відбувається, спроможності добре аналізувати те, що вам пропонують. Дешевий сир буває лише у мишоловці. Про це треба завжди пам՚ятати.

Дзвінки від імені працівників банку

«Вашу карту заблоковано», «з вашого рахунку хочуть списати гроші», «діють нові правила користування картками під час воєнного стану», «вам мають намір перерахувати матеріальну допомогу на відновлення постраждалого від ракетних ударів житла», – зловмисники, які представляються співробітниками банку, використовують різні способи, аби отримати доступ до ваших банківських карток.

Банківські карти

Якщо невідомі просять надати

  • номер картки,
  • пін-код,
  • кодове слово,
  • тризначний номер на звороті картки і
  • термін її дії
  • або ж ввести пароль, який надійшов у CMC,

знайте: це – шахраї. Бо співробітники банку (про це постійно попереджають на сайтах різних банків) ніколи про надання такої конфіденційної інформації не говорять.

  • ЩО РОБИТИ?

Відразу припиняйте розмову. Щоб пересвідчитися, що діяли правильно, зателефонуйте до свого банку і з՚ясуйте ситуацію остаточно.

Родич у біді

Банківські картки задіяні шахраями і у вже давно відомій схемі, коли вони телефонують і говорять людині про те, що її родич опинився у біді. Найчастіше мова йде про ДТП. Далі висувається вимога перерахувати гроші.

  • ЩО РОБИТИ?

У таких випадках кладіть слухавку, з՚ясуйте, що з родичем, про якого йшла мова, потім телефонуйте до поліції за номером 102.

 Дзвінки від мобільних операторів

Аферисти представляються «мобільними операторами» і пропонують безкоштовно перейти у режим роумінгу, щоб залишатися на зв’язку, адже нібито у місті, де проживає потенційна жертва, мали бути труднощі у мережі. Для цього необхідно назвати код підтвердження із СМС, який надійшов на телефон.

  • ЩО РОБИТИ?

Негайно кладіть слухавку. У компаніях мобільних операторів наголошують: вони не телефонують клієнтам і не просять їх називати будь-які коди.

Дзвінки від імені співробітників поліції та інших органів

Великою популярністю користується схема, в якій шахраї представляються співробітниками державних структур: поліції, СБУ, прокуратури, слідчого комітету та інших.

Незалежно від названої посади та підрозділу, схема виглядає так: невідомі повідомляють жертві, що гроші на її банківських картах під загрозою крадіжки, а потім пропонують зняти їх та перевести на безпечний рахунок.

Нерідко абонента змушують взяти ще й кредит, щоб це не змогли зробити «злодії», тобто перевищити так званий «ліміт за кредитами».

Аферисти працюють групою

Шахраї часто працюють у команді: дзвонять спочатку від імені правоохоронних органів, потім – банку або навіть СБУ. У процесі розмови тиснуть авторитетом названої посади, поспішають та залякують серйозними наслідками через відмову від співпраці.

Як показує статистика, цього буває достатньо, щоб навіть розсудливий абонент піддався паніці та переказав гроші зловмисникам.

  • ЩО РОБИТИ?

Треба розуміти: питання крадіжки грошей з карток не обговорюються телефоном – справжні співробітники поліції (або будь-якого іншого органу) мають запросити абонента до відділення, де й будуть продовжуватися подальші дії. Тому будь-яку розмову з таким змістом потрібно одразу закінчувати і самостійно передзвонювати до свого банку або відділення поліції.

Дзвінки через “Вайбер”

Новим є те, що зловмисники все частіше дзвонять через «Вайбер», представляючись співробітниками банків, поліції та інших державних структур. Нерідко свою «посаду» аферисти підкріплюють візуально: як фотографію профілю невідомі можуть ставити логотипи банків та символіку правоохоронних органів.

  • ЩО РОБИТИ?

Важливо пам’ятати, що справжні співробітники поліції або банків не дзвонять через месенджери. Тому будь-який дзвінок від їхнього імені по «Вайберу» необхідно відразу закінчувати – на тому кінці дроту гарантовано знаходяться шахраї.

Візити незнайомців

Значно почастішали спроби шахраїв прийти до людей додому, щоб придивитися, що у квартирі є цінного, де господарі ховають гроші, з՚ясувати, коли їх не буває вдома.

Приводи вони знаходять дуже різні: перевірка лічильників води, газу, пропонують поміняти старі грошові купюри на нові, допомогти придбати газові балони, дрова, ліки, маскуються під соціальних працівників або волонтерів, які знайомляться з громадянами з метою надання допомоги (найчастіше обіцяють продуктові набори).

  • ЩО РОБИТИ?

У поліції радять людям похилого віку не приймати незнайомців, коли вдома нікого немає. Треба покликати сусідів чи когось із родичів. Перспектива розмови при свідках дуже часто не подобається шахраям.

Перевірка посвідчень особистостей тих, хто завітав до вас у гості, є обов՚язковою, але вона не гарантує захисту від шахраїв. Сучасні технології дозволяють виготовляти дуже якісні підробки посвідчень. Тому після розмови про лічильники, дрова, продуктові набори перевірте надані вам обіцянки.

Зателефонуйте до організацій, які надають послуги з перевірок лічильників, до сімейного лікаря, якщо вам обіцяли ліки, або до громадської організації, від якої обіцяли принести продуктовий набір. У тому разі, коли вам не надають ніяких координат «благодійників», відразу переривайте розмову та телефонуйте до поліції.

Світлана Комісаренко

Нове на сайті

купити ноутбук Львів, ціни в Україні