Якщо якість продуктів викликає сумніви
Доволі часто споживачі не вірять в те, що можна покарати тих, хто продав вуличну їжу. Адже продавці не надають чеки. Що ж, давайте розбиратися. Так, згідно зі статтею 6 Закону «Про захист прав споживачів» (редакція від 19.11.2022), продавець зобов’язаний продати споживачеві продукцію належної якості, а також надати про неї інформацію. А відповідно до пункту 2 цієї статті, продавець, на вимогу споживача, зобов’язаний надати йому документи, які підтверджують належну якість продукції.
Таким чином, де б ви не харчувалися, завжди доречно вимагати документи щодо якості та зберігання продуктів, санітарні книжки продавців (офіціантів). Завжди захист власних прав – на першому місці.
Нагадаємо, ми розповідали, як на базарі вибрати солодку натуральну полуницю без хімії.
Куди звертатися по захист своїх прав?
Якщо так сталося, що ви сильно отруїлися вуличною їжею, ви можете звернутися із заявою (або телефонним повідомленням) до поліції. Можете вказати, де купували їжу, якщо пам’ятаєте, – описати, як виглядав продавець. Вимагайте внесення до Єдиного реєстру досудових розслідувань (ЄРДР) вашої заяви щодо харчового отруєння, за ознаками кримінального правопорушення, передбаченого частиною 1 статті 325 КК України.
Від правоохоронних органів вимагайте перевірки фактів, викладених у вашій заяві.
!!! До речі, можете також повідомити до поліції, якщо бували або харчувалися в закладі, де панують повний безлад і антисанітарія.
Коли і як можна стягнути компенсацію?
Якщо ви пережили хворобу, пролікувалися, можете стягнути компенсацію з того, хто завдав вам шкоди. Якщо ви харчувалися в кафе, можете звернутися до суду з позовом до фізичної особи-підприємця (власника кафе) або юридичної особи про відшкодування матеріальної і моральної шкоди, завданої здоров’ю.
Визначаючи розмір матеріальної шкоди, додайте до заяви розрахунки за час лікування: витрачені кошти на придбання лікарських засобів та матеріалів медичного призначення (чеки, квитанції), додайте епікризи хвороби, інші медичні висновки.
***
Не тільки ваш особистий досвід є приводом для скарги. Але й будь-яке порушення, яке ви спостерігаєте при продажу харчових продуктів, вуличній торгівлі, порушенні санітарних норм. Ви можете звертатися з інших приводів до держспоживслужби, держсанепідслужби за місцем проживання, до відділу з питань захисту прав споживачів при міській раді, щоб убезпечити не лише себе, а й інших споживачів від неякісної їжі.
Вікторія Гусакова, позаштатний юрист