Давайте розберемося, які права є у покупця перед купівлею товару.
Чи може продавець заборонити огляд товару?
Покупець має повне право оглянути товар до його купівлі, сказано у Цивільному кодексі. Можна на законних підставах вимагати, щоб продавець провів демонстрацію товару та перевірив його властивості.
Але далеко не всі товари можна оглядати та чіпати руками. Продукти харчування, наприклад, належать до групи специфічних товарів, які потребують ретельного дотримання санітарно-гігієнічних норм. Тому розкривати упаковки продовольчих товарів до оплати, як правило, не можна.
Також бувають товари, які за своїм характером не передбачають вільного обігу. Як правило, це речі для індивідуального користування: навушники, предмети особистої гігієни, косметика, тендітні речі тощо. У торговому залі має бути застереження з відповідним поясненням. Якщо ж попередження немає, то продавці не можуть забороняти оглядати товар, наголошують у Держпродспоживслужбі.
Що робити, якщо продавець відмовляється показати товар у запечатаній упаковці?
Продавець повинен надати покупцеві необхідну та достовірну інформацію про товар, що пропонується до продажу, йдеться в Цивільному кодексі. Тому в багатьох магазинах є виставкові зразки, які можна крутити в руках та перевіряти функціонал.
Продавця можна зрозуміти, адже якщо він розкриє упаковку, а людина відмовиться від покупки, то такий товар уже не назвеш новим. Але якщо покупець наполягає на огляді запечатаного товару, то за правилами торгівлі він має таке право. Продавець повинен провести перевірку якості, безпеки та комплектності товару.
Іноді продавці відмовляються демонструвати товар на тій підставі, що людина його ще не купила, а отже, не є покупцем і не має права щось вимагати. Однак у законі про захист прав споживачів написано, що споживач — це людина, яка купує, замовляє, використовує або має намір придбати або замовити продукцію для особистих потреб. Це означає, що навіть якщо ви нічого не купуєте, ваші права однаково під захистом.
Книги скарг та пропозицій в Україні скасували. Поскаржитися на незаконні дії продавця можна безпосередньо адміністрації магазину або зателефонувати до управління Держпродспоживслужби в Одесі — (048) 716-13-01 .
Чи можуть на пошті або в службі доставки заборонити розкривати товар у упаковці?
Можуть. Внутрішні правила поштових та кур’єрських організацій це дозволяють. Вони лише посередники і виконують волю продавця.
На “Укрпошті” не дозволяють розкривати заводське пакування косметики, мобільних телефонів, ноутбуків, планшетів та інших аксесуарів, якщо це не передбачено умовами договору з відправником. У правилах “Укрпошти” сказано, що відправлення з позначкою «Огляд дозволено» приймають через особистий кабінет або програмний інтерфейс (завантажити правила огляду посилок “Укрпошти”).
“Нова пошта” не дозволяє відкривати упаковку, в якій використовуються методи контролю першого відкриття:
- пломби-індикатори (прошивка нитками, металеві або пластикові пломби, перфорація на кришках)
- термозбіжна плівка
- блістерна упаковка (контейнер або футляр, який штампується, повторюючи форму та розміри предмета)
- ламіновано-поліетиленова упаковка (кілька шарів плівки з’єднані в один під дією високих температур, нанесеного клею або розчинника)
Під час огляду товару на “Новій пошті” заборонено зривати з упаковки заводські, рекламні та інформаційні наклейки, за винятком тих, що розміщені на комп’ютерній, електронній та оптичній продукції в місцях її відкриття (завантажити правила огляду посилок “Нової пошти”).
Андрій Горін
Фото: Freepik, The Village, Depositphotos
Читайте також: Як перевірити якість ковбаси в домашніх умовах?