Він щорічно прописується у державному бюджеті для різних вікових груп населення. Розмір прожиткового мінімуму, як і розмір деяких соціальних виплат, вже багато років не найкращий. А все тому, що не відповідає реаліям життя. І чиновники це чудово розуміють. Коли чекати змін на законодавчому рівні і, як наслідок, підвищення рівня життя?
Далекий від життя показник
Періодично Міністерство соціальної політики озвучує інформацію про фактичний розмір прожиткового мінімуму для дітей та дорослих. Так, нещодавно було представлено дані «мінімумів», розраховані в цінах вересня 2021 року. При порівнянні легко помітити, що законодавчо встановлений прожитковий мінімум вдвічі менший за його фактичний розмір (див. таблицю). І якщо бути прискіпливішим, то скажемо, що фактичний мінімум з урахуванням оплати комунальних послуг теж не гарантує нормального існування. Хоча напевно багато які пенсіонери і це вважали б за благо.
Чинний та реальний прожиткові мінімуми
(станом на вересень 2021 р.)
Категорії населення | Прожитковий мінімум (грн.) | |
Встановлений держбюджетом-2021 | Фактичний
|
|
В середньому на людину на місяць | 2294 | 5011,92* |
Для дітей віком до 6 років | 2013 | 4022,02 |
Для дітей віком від 6 до 18 років | 2510 | 4960,03 |
Для працездатних | 2379 | 5670,35* |
Для непрацездатних | 1854 | 3691,94 |
* З урахуванням суми податку на доходи фізичних осіб та військового збору.
Навіщо потрібен споживчий кошик?
Звідки береться прожитковий мінімум і чому він відстає від життя?
Прожитковий мінімум – це рівень доходу, необхідний для задоволення основних соціальних і культурних потреб особистості. Він розраховується на підставі споживчого кошика, до якого входять мінімальний набір продовольчих та непродовольчих товарів і різноманітних послуг, у тому числі комунальних, транспортних. Кошик, у разі дотримання законодавчих норм, має переглядатися раз на п’ять років.
Але востаннє споживчий кошик переписали ще 2016 року. Саме переписали, а не переглянули. Його мали «збирати» після проведення науково-громадської експертизи. А насправді дещо актуалізували.
З несправедливим прожитковим мінімумом і застарілим споживчим кошиком уже кілька років (з 2015 року) бореться правозахисник Станіслав Батрин, який позивається до Кабміну. Юрист довів, що науково-громадська експертиза наборів товарів та послуг проводилася неналежним складом експертної комісії, у зв’язку з чим її засідання були неправомірними.
Мало того, у плині судових розглядів з’ясувалося, що в Україні немає механізму формування сучасного споживчого кошика. В результаті і кошик 2016 року, і прожитковий мінімум, розрахований на його основі, визнані незаконними і такими, що не відповідають дійсності.
Застарілі норми та неактуальні ціни
Про норми споживання продуктів і кількість шкарпеток-халатів-пальт, які закладені у споживчий кошик, ми писали не раз. Окрім гіркого сміху вони нічого не викликають. Навіть в осучасненому вигляді. Наприклад, 2017 року тріумвірат в особі Мінсоцполітики, Мінекономрозвитку та Держстату видав Наказ «Про затвердження Методики визначення прожиткового мінімуму». При розрахунку вартості одягу для дітей віком до 6 років тоді взяли один зимовий комбінезон (куртку) на два роки (начебто діти не ростуть). А для працездатного населення:
- одна куртка на синтепоні на 3 роки – для чоловіків;
- одне пальто (напівпальто) на 7 років – для жінок.
Про верхній одяг для непрацездатних у методиці взагалі не йдеться. Значить, пенсіонерам треба сидіти вдома? На канапі. До речі, канапа, за задумом чиновників, має служити 25 років, а холодильник – щонайменше 15 років. Ремонт холодильників та пральних машин має «вкладатися» у 102,29 гривні, а ремонт телевізора – у 49,43 гривні.
Якщо говорити про транспортні послуги, то (знов-таки – для працездатних!) середня вартість однієї поїздки, згідно з методикою, складе:
– у міському автомобільному, електричному транспорті та метрополітені – 2,31 гривні;
– у приміському автомобільному та залізничному транспорті – 11,99 гривні.
А один квиток до театру або музею має виходити не дорожчим за 17,08 гривні. Ми вже напевно забули, коли такі ціни були, а прожитковий мінімум все ще орієнтується на ці цифри.
Безперечно, нам уже давно потрібна реформа прожиткового мінімуму, оскільки він не виконує своєї функції.
Скільки часу треба на реформу?
У цій ситуації тішить той факт, що уряд і чиновники визнають невідповідність державних стандартів і працюють над ними. Так, на початку цього року уряд зареєстрував у Верховній Раді законопроект №5045, який має змінити методологію підвищення прожиткового мінімуму.
– Змінені параметри розрахунку мають істотно вплинути на основні доходи людей: пенсію, допомогу незаможним, соціальну допомогу людям з інвалідністю. Це неможливо зробити одночасно за один рік, але до цього можна рухатися і за три роки досягти, – сказала міністр соціальної політики Марина Лазебна.
Законопроект передбачає поступове підвищення прожиткового мінімуму для розрахунку соціальних виплат, які є основним джерелом доходів:
- 2022 року – на 14 відсотків;
- 2023 року – на 15 відсотків;
- 2024 року – на 25 відсотків.
Щоправда, спочатку цей показник треба відв’язати від інших законодавчих норм і зосередити суто на соціальних виплатах. А якщо ні, то збільшення прожиткового мінімуму призведе до автоматичного перерахунку значної кількості виплат, що створить додаткове навантаження на бюджети всіх рівнів.
***
Скільки ще доведеться чекати справедливих виплат? Десятки судових рішень щодо перегляду споживчого кошика не виконуються роками. Уявити таку ситуацію в будь-якій іншій європейській країні просто неможливо.
А як за кордоном?
Соціальні стандарти у кожній країні світу мають свої особливості. Але в більшості європейських країн прив’язки розміру споживчого кошика до прожиткового мінімуму немає. Споживчий кошик служить переважно маркером інфляції. Він переглядається із завидною регулярністю, що дозволяє постійно коригувати соціальні виплати.
Читайте також: