Компанія “Нафтогаз” офіційно заявила про повне припинення переробки нафти в Україні. Поки що наша країна може розраховувати тільки на привізне паливо. Відтак, ціни на паливо знову зміняться. Але ці зміни можуть бути різними.
Про те, що відбувається на вітчизняному ринку палива та що буде з цінами на ньому, експерти розповіли у сюжеті телеканалу 5.ua.
На тижні російські сили обстріляли три українські нафтопереробні заводи, поставивши крапку на переробці нафти в Україні. Зокрема, під удари потрапили Кременчуцький та Лисичанський заводи, а також міні-завод у селі Губиниха на Дніпропетровщині. Причому лише цей міні-завод ще виробляв пальне, адже інші підприємства зупинилися раніше.
“Тільки цей міні-НПЗ виробляв паливо, і я думаю, що це матиме наслідки для регіонального ринку, скажімо так, що це пальне, воно йшло в основному до Дніпропетровської, Запорізької, частини Харківської області”, – розповідає директор консалтингової групи А-95, аналітик Сергій Куюн.
Через атаку на цей міні-завод проблема з постачанням палива одразу загострилася у сусідньому регіоні. Так, водії з Дніпра кажуть, що тиждень-два тому бензин був майже на всіх АЗС міста, а тепер його знову доводиться шукати. А там, де пальне є, потрібно вистояти по три години у черзі, щоб заправитися.
Водночас у столиці чергового витка дефіциту поки що не відчувають. Черги на заправках є, але вони не такі великі, як були ще кілька тижнів тому.
“Більше стало палива на заправках, тому що раніше їдеш містом і було дуже мало пального, а зараз трохи більше стало”, – каже киянин Владислав.
Проте все це паливо, яке зараз є в Україні, – привізне. Українська нафтопереробна галузь повністю припинила свою роботу. Це змушений був констатувати голова Нафтогазу Юрій Вітренко.
“На жаль, ці удари почалися фактично з перших днів війни. Вся нафтопереробка в Україні зараз через масовані неодноразові атаки агресора не працює і складно забезпечувати логістику нафтопродуктів на український ринок, через що виникає їхній дефіцит”, – повідомив Вітренко.
Що буде з паливом в Україні?
Без пального українці не залишаться, кажуть експерти. Україна та у мирний час виробляла на своїх нафтопереробних заводах близько 50 тисяч тонн палива на місяць. При цьому потреби нашої держави завжди були набагато вищими. Тому переважну більшість пального ми завжди імпортували.
“Зараз транспортується близько 250 тисяч тонн через західний кордон, може трохи більше, але все одно, у літні місяці потрібно близько 600-700 тисяч тонн. Зараз ця цифра трохи менша на рівні 450-500 нафтопродуктів різних”, – каже експерт з енергетичних питань Геннадій Рябцев.
При цьому Сергій Куюн зазначає, що доставити в Україну паливо – це лише половина проблеми. Крім того, його ще й треба грамотно розосередити так, щоби ворог не міг знищити запасів. Найкращий вихід – відразу розвозити його автозаправними станціями і заповнювати там всі наявні резервуари. Тоді знищити усі запаси пального російські військові не зможуть.
“Ми повинні працювати за двома напрямками. Перший напрямок – це збільшення поставок палива – це відбувається. Ми повинні розосереджувати так на всі заправні станції, наприклад, якщо ми заповнимо резервуари автозаправних станцій, які є у нас, то це вже буде дуже великий запас “, – каже Куюн.
Якщо вдасться зробити великі запаси пального на заправках, то згодом ціна на нього може навіть стати нижчою, каже аналітик.
При цьому експерти закликають українських водіїв ощадливо витрачати паливо, без потреби нікуди не їхати. Таким чином, вдасться швидше створити в Україні необхідні запаси бензину та дизпалива. До речі, цим шляхом уже йде Європа. Там також закликають своїх громадян економити паливо, щоб якнайшвидше позбутися енергетичної залежності від Росії.
Нагадаємо, у Верховній Раді обіцяли, що в липні бензин буде без обмежень.