А давайте, шановні читачі, разок змінимо наш підхід до рубрики «Відомі люди на монетах» і розповімо сьогодні не про людину, а про літак.
Американська мрія
Літак Ан-225 «Мрія», де «Ан» – це Антонов Олег, знаменитий український авіаконструктор, у нашу рубрику влетів цілком справедливо: йому НБУ присвятив свою монету. А тепер про те, чому раптом таке рішення у рамках цієї рубрики. Ось вам заголовок однієї з березневих публікацій у мережі інтернет: «Інженери американської компанії оприлюднили плани створення найбільшого у світі літака». Маяковський нам у шкільній програмі обіцяв колись, що «через 4 роки тут буде місто-сад», а американці планують за 4 роки поставити на крило свого гіганта. Ось його перспективні параметри: довжина – 108,5 метра, висота – 24 метри (це восьмиповерхівка ), розмах крил – майже 80 метрів.
Справа про службову недбалість
Ну і скажіть на милість, як на цьому фоні не згадати наш найбільший у світі транспортний літак – «Мрію»? Причому не «незлим тихим словом». Це, звичайно, не про літак, а про тих наших діячів в аеропорту «Гостомель» на Київщині, які про…ли це диво техніки (пропущено 2 літери, і є різні варіанти їх підбору – залежно від рівня вашого гніву, читачі).
Першого ж дня повномасштабної агресії «ординці» його знищили. Ще влітку 2023-го прес-служба Офісу генпрокурора повідомила про завершення розслідування і направлення до суду справи про службову недбалість екс-керівника держпідприємства «Антонов». Внаслідок цього літак АН-225 «Мрія» не був своєчасно, до початку великої війни, переправлений за кордон. Державі завдано збитків на майже 8,5 мільярда гривень. Крім Ан-225, було знищено ще таку «дрібничку», як Ан-74 та Ан-26, пошкоджено ще п’ять: Ан-12, Ан-22 «Антей», Ан-28, Ан-132D та Ан-124 «Руслан».
За місяць до вторгнення керівництву «Антонова» написали із одного з агентств НАТО і запропонували перемістити літаки до Лейпцигу (ФРН). Місця для паркування були готові 26 січня. Однак цю пропозицію було проігноровано і «Мрію» відправили до Гостомелю на ремонт одного з шести двигунів. Ан-225 та Ан-124 планували перегнати до Німеччини 25 лютого. Що ж, сподіватимемося, що наш «найгуманніший у світі суд» розставить усе на свої місця.
Якою була наша «Мрія»?
А ми згадаймо, яким був (а може й буде?) Ан-225. Розмах крил – 88 метрів, довжина – 84 метри, висота – 18 метрів, своя вага – 250 тонн, при повному завантаженні – 640 тонн, швидкість – 850 км/год, політ – 15 400 км, з вантажем 200 тонн – 4000 км, стеля – 12 км. За час експлуатації «Мрія» встановила близько 500 авіаційних рекордів, із них 240 – світові. Що ж, «така се ля ві»: краще – ворог хорошого. Може, американець через 4 роки і «переплюне» наш літак, а може, наша нова «Мрія» ще дасть усім фору?
«За здійснення мрій!»
Ні, шановні, не думайте, що автор натрапив на несвіжу горілку. Була друга «Мрія», готова на 60%. Планувалося добудувати літак за наявності фінансування. Отже, можна розглядати варіанти добудови другого подібного літака. За приблизними підрахунками, добудова другої «Мрії» може коштувати 300 мільйонів доларів.
Реанімація цього літака стала б знаковим символом для України і не лише. Причому з погляду інженерії це буде суперлітак із новітнім обладнанням. Ну, «за здійснення мрій»!
Валерій Боянжу, Херсон – Одеса