Наші люди: 10 фактів із життя авіаконструктора Олега Антонова – від “кукуруздника” до “Руслана”
Під керівництвом Антонова було розроблено унікальні літаки, наприклад, Ан-124 «Руслан». На літаках, розроблених Антоновим, було встановлено 244 світові авіаційні рекорди.
У дитинстві Олег Антонов навіть не думав про конструювання літаків, він хотів на них літати. Вже відомим авіаконструктором, Антонов зізнавався: «Мені у житті не пощастило: я хотів стати льотчиком, а став конструктором».
«Літаючий танк» А-40 або, як його ще називали, гібрид планера і танка, став однією з найсміливіших розробок Антонова. Побудований був А-40 в єдиному екземплярі і в 1942 зробив свій перший і останній політ. До речі, на спортивному планері, сконструйованому Антоновим, було встановлено міжнародний рекорд дальності польоту на планері — близько 750 кілометрів.
Літак Антонова АН-2, або «Анна», — найбільший біплан у світі, який досі використовують для польотів. Перші випробування він пройшов у 1947 році. Майже 80 років життя — рекорд довголіття для літального апарату, яким не може похвалитися жодна марка літаків у світі.
Останнім літаком, роботою якого керував Антонов, став знаменитий Ан-124 «Руслан» — найбільший у світі важкий транспортний літак.
За класифікацією НАТО йому було присвоєно кодову назву «Кондор». Пізніше на його базі було створено найбільший та єдиний літак у світі Ан-225 «Мрія».
Антонов змалку захоплювався малюванням. Спочатку це були звичайні ескізи літаків та авіаційні карикатури, але поступово він став серйозно займатися живописом і за своє життя створив понад 60 робіт – пейзажів та натюрмортів. Він нерідко повторював: «Якби я не став конструктором, став би художником».
Дві перші літери свого прізвища – Ан – Антонов зобразив не лише у кожній моделі сконструйованого ним літака, а й в іменах своїх дітей – Анна, Андрій, Ролан, Олена.
Валентина Попелюх, дружина українського поета Василя Стуса, працювала у конструкторському бюро Антонова. Після арешту Стуса у Антонова вимагали звільнити її, але він цього не зробив.
У листопаді 1965 року Антонов став одним із тих, хто підписав відкритий лист з протестом проти політичних репресій щодо представників творчої інтелігенції УРСР та дискримінації української літератури.
Антонов багато років боровся за відновлення пам’яті вченого, винахідника та авіаконструктора Ігоря Сікорського, допомагав поетові Василю Стусу, виступав на захист Ліни Костенко.
1999 року у Міжнародному аерокосмічному залі слави Аерокосмічного музею в американському містечку Сан-Дієго (Каліфорнія) відкрилася постійна персональна експозиція українського авіаконструктора Олега Антонова. Таке рішення було ухвалено міжнародними авіаційними експертами.