До редакції звернувся Микола Власенко, мешканець селища Краснопавлівка Харківської області. Пенсіонер просить допомогти йому розібратися у конфлікті з комунальним підприємством «Тепловодосервіс», яке надає послуги з вивозу сміття.
У листі підприємства йдеться про те, що воно нібито припинило договір зі споживачем, і споживчих зобов’язань з оплати у Миколи Власенка немає.
Але з’ясувалося, що йому продовжували нараховувати гроші за послуги, якими він не користувався (договір з комунальним підприємством дописувач надав у редакцію).
Закон України «Про житлово-комунальні послуги» №2189-VIII (в редакції від 31.03.2023.) регулює відносини, що виникають між споживачами та виконавцями житлово-комунальних послуг.
Микола Власенко надав Типовий договір, відповідно до якого вивезення твердих побутових відходів відбувається за контейнерною схемою, але не вказав, яка у нього норма надання послуги з вивезення побутових відходів. Також споживач наголошує, що «сміття спалює у плиті». Але є таке сміття, яке неможливо і не потрібно спалювати у плиті. Для цього і встановлюються контейнери для побутового сміття.
По-перше, обов’язок кожного споживача – мати договір на отримання житлово-комунальних послуг. По-друге, статтею 25 Закону №2189-VIII передбачено, що споживачі зобов’язані укласти договір про поводження з побутовими відходами з особою, визначеною у встановленому законодавством порядку. Інше питання, в цьому договорі повинно бути враховано, як ви маєте отримувати послугу – колективно або як індивідуальний споживач.
***
Щодо оскарження тарифу, оплати ви можете звернутися як до керівництва підприємства, що надає послугу, так і до органів місцевого самоврядування.
Зокрема, до повноважень органів місцевого самоврядування належить встановлення одиниці виміру обсягу наданих послуг з поводження з побутовими відходами. Таким чином, ви можете отримати роз’яснення щодо існуючого договору, послуг, тарифу, розрахунку, за допомогою якого здійснюється нарахування за послуги.
Далі розглянемо варіанти вирішення ситуації безпосередньо з постачальником послуги.
- ВАРІАНТ 1. Підприємству «Тепловодосервіс» ви можете надати довідку про кількість зареєстрованих осіб у будинку, щоб вам було зроблено коректний перерахунок. Якщо ви не задоволені якістю послуг, а договір таки існує, ви можете звернутися до суду і оскаржити місячний обсяг і вартість даної послуги.
- ВАРІАНТ 2. Якщо послуги вам не надаються, треба довести в суді, що ви дійсно не користувалися послугами з вивезення побутових відходів і вам нема за що сплачувати.
Якщо у вас бракує документів, у судовому порядку можете вимагати їх у зазначеного підприємства. Саме підприємство повинно довести існування договірних відносин з вами, погодження надання послуг.
- ВАРІАНТ 3. Якщо ви дійсно не отримували послуги, договір не діє, а нарахування є, ви можете вимагати припинити дію розрахунку вартості послуги з вивезення твердих побутових відходів. Якщо ви сплачували гроші, а послуги не були фактично надані, вам їх повинні повернути.
Вікторія Гусакова, позаштатний юрист