Щоправда, якщо допомога потрібна терміново, доведеться заплатити. Скільки коштує послуга? Хто може нею скористатися і як це зробити?
1. Чому з’явилися платні консультації лікарів і чи видають вони е-рецепти?
Багатьом знайомий електронний медичний сервіс «Хелсі». Він дозволяє записатися на прийом до лікаря або на вакцинацію, знайти і забронювати ліки зі знижкою. Тут кожен зареєстрований пацієнт має свій кабінет, який дозволяє побачити призначення лікарів. Доступні на платформі і онлайн-консультації .
З початком війни пацієнти і медики роз’їхалися по країні, а також за її межі. Але потреба у медпослугах лише зросла.
Донедавна такі консультації були безкоштовними. Тепер послуга платна – термінова консультація коштує 200 гривень. Як говорить директор компанії «Хелсі Україна» Євген Донець, це пробна ціна. Тобто згодом послуга подорожчає. Хоча вже зараз приватні лікарі беруть утричі більше.
У соціальних мережах люди почали обурюватися: наскільки правомірними є платні послуги на медичному порталі? Виявилося, що все цілком законно. «Хелсі» – це приватна компанія, яка уклала з державою договір про надання послуг (до речі, подібних компаній в Україні багато). Зокрема, на платформі зберігаються дані пацієнтів, ведеться облік підписаних декларацій тощо. Платна послуга – це можливість для лікарів отримати додатковий заробіток, а для пацієнтів – оперативну допомогу.
Важливо знати, що термінові консультації не мають на увазі вибір конкретного лікаря, а лише його спеціалізацію.
Щодо електронного рецепту, то на онлайн-консультації лікар не може виписати новий рецепт. Він може виписати лише повторний рецепт на ліки, призначені пацієнтові раніше.
2. У яких випадках є доречною дистанційна консультація?
По-перше, якщо ви вже були на прийомі у лікаря і отримали аналізи та результати обстежень, які треба розшифрувати.
По-друге, якщо йдеться про сезонні захворювання (грип, ГРВІ, алергічні реакції).
По-третє, це може бути альтернативна думка іншого фахівця щодо наявної проблеми. У будь-якому разі краще поговорити з лікарем, ніж займатися самолікуванням. Такої думки дотримуються і користувачі соцмереж. Вважають, що в деяких випадках онлайн-консультації, нехай навіть за гроші, це вихід. Наведемо кілька думок.
Ірина Кузькова: «200 гривень – саме для термінової консультації більш ніж нормально. Якщо проблема виникає раптово, наприклад, у вихідний, а також – коли запис до фахівця буває неактуальним або недоступним через велику чергу».
Оксана Чернишева: «Консультація онлайн – добрий варіант для мешканців сіл, коли немає можливості поїхати до міста».
Поліщук Галина: «Перебуваю за кордоном. Була у лікаря з немовлям. Через мовний бар’єр не все зрозуміло, що сказав педіатр. Хочу спробувати онлайн-консультацію».
Допомога україномовного лікаря для тих, хто перебуває за кордоном, – це справді необхідність. Але тут є один нюанс: якщо потрібен рецепт на ліки, то наш рецепт не діє за кордоном.
3. Як поспілкуватися з лікарем по інтернету?
- Спочатку за допомогою смартфона або комп’ютера необхідно авторизуватися в додатку «Хелсі» (helsi.me): вписати у потрібні поля прізвище, ім’я, по батькові, стать, дату народження, номер контактного телефону.
- Після авторизації у розділі «Сервіси» вибираєте опцію «Термінова онлайн-консультація» і коротко описуєте причину звернення. Потім підв’язуєте до додатку банківську картку і записуєтеся на консультацію.
- Протягом 5-15 хвилин з вами зв’язується лікар, який вже має вашу медичну картку. Онлайн-прийом у середньому розрахований на 15 хвилин. За потреби лікар може подовжити цей час. Якщо потрібна очна консультація вузького фахівця, лікар дасть рекомендацію разом із направленням.
Не всі люди, у тому числі люди похилого віку, можуть самостійно скористатися таким сервісом. Саме тому розробники передбачили нагоду записати на онлайн-консультацію рідних. Наприклад, літніх батьків.
Якщо пацієнт замовляє консультацію для батьків, то в розділі «Пов’язані особи» треба вибрати картку батька або матері й підтвердити зв’язок з ними через смс-повідомлення. Оплата відбудеться з боку замовника, а одержувачем буде пацієнт, якого заздалегідь вказали.
Може так статися, що, наприклад, лікар не знайшовся і прийом не відбулося. У такому разі заявка автоматично скасується за дві години, а гроші повернуться на рахунок пацієнта.
Якщо прийом перервався, наприклад, через відсутність електрики, лікар зв’яжеться пізніше і завершить консультацію. У будь-якому разі оплата відбувається тільки після повного отримання послуги.
4. Хто несе відповідальність за онлайн-лікування?
Онлайн-консультації надають лікарі як державних, так і приватних медичних закладів. Усі вони зареєстровані в електронній системі охорони здоров’я України, а отже – їхні дані та кваліфікація підтверджено МОЗ.
Лікар несе відповідальність за консультацію і призначення. Він вносить в електронну карту пацієнта симптоми, призначення, діагноз та засвідчує своїм цифровим підписом.
5. Які плюси та мінуси дистанційних послуг для пацієнта?
Переваги
- Оперативність у наданні послуги.
- Не має значення, де перебувають лікар і пацієнт.
- Не потрібна декларація з лікарем.
- Не потрібне направлення до вузького фахівця.
- Дешевше, ніж вартість прийому у приватній клініці.
Недоліки
- Якщо випадок складний і потребує фізичної присутності пацієнта – онлайн-консультація не допоможе.
- Електронний рецепт, який лікар може виписати, дійсний лише в Україні.
Безкоштовно теж можна, але буде довше
Пацієнт може записатися до свого сімейного лікаря (або будь-якого іншого) на планову безкоштовну консультацію у робочий час лікаря. За умови, що лікар має технічні можливості для проведення онлайн-прийому.
Нагадаємо, нещодавна ми розповідали про безкоштовну медичну допомогу: що зміниться для пацієнтів та лікарів внаслідок реформи.