Що відбулося?
На початку березня постановою Кабінету Міністрів №185* було затверджено порядок проведення цьогорічної індексації пенсій. Але цим документом не лише затверджено коефіцієнт збільшення пенсій з 1 березня, а і внесено зміни до деяких попередніх рішень уряду. Зокрема, було вносено зміни до постанови Кабінету Міністрів №656 від 28 липня 2010 року**.
Пункт 1 цієї постанови встановлює розміри мінімальних пенсійних виплат для ветеранів війни. Раніше виплати рахувалися у відсотках від прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність.
Нагадаємо, до 1 березня 2024 року враховувався прожитковий мінімум в розмірі 2093 гривень, а розмір пенсійних виплат не міг бути меншим, ніж зазначені нижче суми:
- у осіб з інвалідністю внаслідок війни І групи – 13 604,50 гривні (650%);
- у осіб з інвалідністю внаслідок війни ІІ групи – 10 988,25 гривні (525%);
- у осіб з інвалідністю внаслідок війни ІІІ групи – 7 534,80 гривні (360%);
- у учасників бойових дій – 4 395,30 гривні (210%).
З 1 березня 2024 року набули чинності зміни, відповідно до яких тепер ці виплати не будуть прив’язані до прожиткового мінімуму.
Поки що додали, а потім?
Відтепер Кабмін ухвалив рішення, що ці суми призначатимуться в твердих розмірах і складатимуть:
- у осіб з інвалідністю внаслідок війни І групи – 15 347 гривень (+1742,50 гривні);
- у осіб з інвалідністю внаслідок війни ІІ групи – 12 396 гривень (+1407,75 гривні);
- у осіб з інвалідністю внаслідок війни ІІІ групи – 8 500 гривень (+965,20 гривні);
- у учасників бойових дій – 4958 гривень (+562,70 гривні).
Фактично ці виплати з 1 березня зросли так, наче враховано, що прожитковий мінімум збільшився до 2361 гривні, як і мало бути. Прибавка виглядає доволі солідно. Проте, коли наступного разу прожитковий мінімум зростатиме ще, то ці виплати вже не зміняться. Таким чином, уряд заздалегідь заморозив ці розміри.
Чому так сталося?
Логіку уряду зрозуміти просто. Закон «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту» діє з 1993 року. Тоді він був розрахований, насамперед, на ветеранів ще Другої світової війни, а також на воїнів-інтернаціоналістів, зокрема на учасників бойових дій в Афганістані. Ветеранів, які застали війну 1941-1945 років, ставало дедалі менше, тому уряд міг спокійно підвищувати їм пенсії до доволі суттєвого рівня.
Однак зазначений закон розповсюджується і на сучасних ветеранів, на тих, хто бере участь в бойових діях сьогодні. Той, хто зараз внаслідок поранення отримує інвалідність, одразу претендує на пенсію за інвалідністю у зазначених вище розмірах. Умовно завтра таких людей разом з учасниками бойових дій буде сотні тисяч, а то і кілька мільйонів. А грошей на пенсійні виплати в бюджеті і без того не вистачає.
Таким чином, можна зробити висновок, що урядовці страхуються і заздалегідь обмежують зростання цих виплат. Але робиться це таким чином, щоб сьогодні на це ніхто не звернув уваги.
Ситуацію можна буде виправити, лише коли наступного разу Кабінет Міністрів внесе чергові зміни до власної постанови.
*«Про індексацію пенсійних і страхових виплат та додаткові заходи щодо підвищення рівня соціального захисту найбільш вразливих верств населення у 2024 році» №185 від 23 лютого 2024 року
**«Про встановлення щомісячної державної адресної допомоги до пенсії особам з інвалідністю внаслідок війни та учасникам бойових дій» №656 від 28 липня 2010 року