— У Херсоні ходять чутки, що всі пенсіонери мають до 1 січня особисто звернутися до Пенсійного фонду та підтвердити своє право на отримання пенсій. Чи правда це, адже місто під постійними обстрілами? А як бути ВПО, які виїхали?
Також незрозуміла ситуація з Ощадбанком: ніби продовжили терміни ідентифікації клієнтів, але кого саме це стосується (ідентифікація) не зрозуміло. Якщо моя мати виїхала з Херсона та отримує пенсію і виплату як ВПО через Ощадбанк, то чи треба їй звернутися особисто за ідентифікацією у банк і до якого числа? Чи можна це зробити в місті, де вона зараз перебуває, чи тільки у Херсоні?
— Спочатку уточнимо, в яких випадках виплату пенсії можуть припинити. Згідно зі статтею 49 Закону України «Про загальнодержавне обов’язкове пенсійне страхування», виплата пенсії за рішенням територіальних органів Пенсійного фонду або за рішенням суду припиняється:
- якщо пенсія призначена на підставі документів, що містять недостовірні відомості;
- на весь час проживання пенсіонера за кордоном, якщо інше не передбачено міжнародним договором України, згода на обов’язковість якого надана Верховною Радою України;
- у разі смерті пенсіонера;
- у разі неотримання призначеної пенсії протягом 6 місяців поспіль;
- в інших випадках, передбачених законом.
Документом, що підтверджує право на пенсію, є пенсійне посвідчення. Отже, вам не потрібно особисто звертатися до Пенсійного фонду в Херсоні.
Згідно з абзацом 11 пункту 1 Постанови КМУ «Про здійснення соціальних виплат внутрішньо переміщеним особам» від 5 листопада 2014 року № 637, фізична ідентифікація клієнта, якому відкрито поточний рахунок в установі акціонерного товариства «Державний ощадний банк України», проводиться для отримання пенсії до отримання ним в установленому порядку платіжної картки, яка водночас є пенсійним посвідченням, кожні шість місяців з дня відкриття рахунка або з дня попередньої ідентифікації.
Фізична ідентифікація клієнтів, яким відкрито поточний рахунок в установі акціонерного товариства «Державний ощадний банк України», не здійснюється у період дії карантину або обмежувальних заходів, пов’язаних із поширенням гострої респіраторної хвороби Covid-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2, та проводиться протягом шести місяців з дня, що настає за днем скасування карантину.
Фізична ідентифікація осіб з інвалідністю I групи та осіб, які, за висновком лікарсько-консультативної комісії, не здатні до самообслуговування і потребують постійної сторонньої допомоги, що отримують соціальні виплати шляхом доставки через акціонерне товариство «Укрпошта», в установах акціонерного товариства «Державний ощадний банк України» не проводиться.
Відповідно до пункту 17 Постанови КМУ від 30 серпня 1999 року № 1596 «Про затвердження Порядку виплати пенсій та грошової допомоги через поточні рахунки в банках» до фізичної ідентифікації прирівнюється:
- авторизація в особистому електронному кабінеті на вебпорталі електронних послуг Пенсійного фонду України за допомогою віддаленого кваліфікованого електронного підпису «Дія.Підпис» («Дія ID»), створеного за допомогою мобільного додатка Єдиного державного вебпорталу електронних послуг;
- посвідчення в установленому порядку за зверненням одержувача, який тимчасово проживає за кордоном, відповідною закордонною дипломатичною установою України факту, що особа є живою.
Якщо ідентифікація та верифікація особи не відбулася протягом року, орган Пенсійного фонду України та орган соціального захисту населення припиняє перерахування пенсії та грошової допомоги на поточний рахунок у визначену одержувачем установу уповноваженого банку і проводить виплату через призначеного оператора поштового зв’язку за зазначеним у заяві місцем фактичного проживання одержувача в населеному пункті у межах України в установленому порядку.
Щодо другої частини вашого запитання, то згідно з пунктом 1 Постанови Кабінету Міністрів України №637 від 05.11.2014 «Про здійснення соціальних виплат внутрішньо переміщеним особам», дія платіжних карток установлюється на строк до трьох років, за умови проходження фізичної ідентифікації клієнта в установах акціонерного товариства «Державний ощадний банк України» кожні шість місяців. Кожен клієнт, який є внутрішньо переміщеною особою і зареєстрований до 24 лютого 2022 року, має змогу звернутися у будь-яке відділення Ощадбанку по всій території України для проходження фізичної ідентифікації. При собі потрібно мати паспорт громадянина України, основну картку або електронне посвідчення.
Отже, вам не потрібно підтвержувати своє право на отримання пенсії, оскільки ідентифікація клієнтів, яким відкрито поточний рахунок в установі акціонерного товариства «Державний ощадний банк України» не проводиться протягом шести місяців з дня, що настає за днем скасування карантину. На всій території України з 1 липня 2023 року скасовано карантин, який був встановлений з метою запобігання поширенню гострої респіраторної хвороби Covid-19.Тобто ідентифікація не буде проводиться до 01 січня 2024 року.
Автори: Тамара Тисячна, Сергій Чернявський