Війна формує нові звички: як українці змінюють раціон під тиском цін і стресів

Этот материал также доступен на русском языке

звички харчування
З 2022 року 72% громадян України скоротили витрати на продукти. Дослідження Gradus показало, як війна вплинула на харчування населення.

Ключові тези:

  • Війна змінила харчову поведінку більшості українців, посиливши вплив стресу й економічного тиску.
  • Майже три чверті громадян скоротили витрати на продукти, дедалі частіше відмовляючись від делікатесів та “емоційних” покупок.
  • Попри певне зниження цін на окремі продукти, інфляційний тиск у країні не зменшується.

Війна радикально змінила культуру харчування українців і визначення поняття “здорового способу життя”. Про це свідчать результати дослідження компанії Gradus Research, презентовані на New Food Summit 2025.

Раніше ми розповідали, як скоротилося населення України за час війни.

Війна змінила харчові звички половини українців

Згідно з результатами опитування, 56% респондентів визнали, що їхній раціон зазнав змін під впливом війни — це на 7 пунктів більше, ніж торік.

Найчастіше причинами змін називають зростання цін, емоційне виснаження та порушення ритму життя через обстріли.

Особливо відчутним цей вплив є для жінок і людей старших 55 років, у яких стрес і проблеми зі сном безпосередньо впливають на регулярність прийняття їжі та вибір продуктів.

Українці змушені економити на харчах

Попри адаптацію до нових реалій, 72% українців зменшили витрати на продукти. Найбільше економлять мешканці Сходу та Півдня, тоді як у Києві та Західному регіоні скорочення харчових бюджетів менше відчутне.

Більшість респондентів намагаються уникати кондитерських виробів, снеків і делікатесів. Так, 54% жінок свідомо обмежують вживання солодкого. Одночасно молодь менше економить на алкоголі (26%).

“Повномасштабна війна зробила харчування для українців не просто фізіологічною потребою, а частиною механізму виживання”, – зазначає засновниця Gradus Research Євгенія Близнюк. 

Вона пояснює, що через їжу люди намагаються відновити відчуття стабільності й контролю у щоденному хаосі.

Ціни знизились, але інфляція не відступила

Попри певне зниження цін на продукти — на 0,9% у вересні 2025 року, загальний рівень інфляції в Україні зріс на 0,3%. 

Це сталося через подорожчання одягу, взуття (+8,2%), освіти (+12,4%), а також зростання вартості алкоголю, тютюну, транспорту, готелів і послуг охорони здоров’я.

Таким чином, навіть зниження окремих цінових позицій не дає українцям полегшення. Економія стає нормою, а харчування поступово перетворюється на спосіб адаптації до постійного стресу та невизначеності.

Читайте також:

Facebook
X (Twiiter)
LinkedIn
Pinterest
WhatsApp
купити ноутбук Львів, ціни в Україні

Перейти на українську версію сайту?