Мати майстрині, Ірина Козак, бабуся та дідусь, Анна та Михайло Рощиб’юки, були членами Спілки художників України. Сестра бабусі Павліна Цвілик, так само як і прадід і прабабуся героїні, Йосип і Марія Совіздранюки, займалися керамікою. А до них з гончарним колесом та піччю працювали їхні предки — родина Волощуків. Тож Іванна – майстриня гуцульської кераміки в п’ятому поколінні. Жінка радіє, що цим мистецтвом цікавиться також її онука. Тож планує їй передати знання.
Цікаво, що це ремесло не є суто жіночою або суто чоловічою справою. Традиційно до виготовлення виробів залучається вся родина. Таким чином діти бачать працю батьків, переймають їхній досвід. Тому першими вчителями для Іванни стали бабуся і мама.
Бабця мала гончарну піч вдома, навчила мене робити свистулі. А до мами я часто ходила на художньо-виробничий комбінат, де вона працювала. Допомагала їй і сама вчилася, – розповідає майстриня.
На тому ж комбінаті вона й працювала після закінчення Косівського технікуму народних художніх промислів. Згодом приєдналася до батьків, коли ті організували невелику керамічну майстерню вдома.
Батько у молоді роки цим не займався. А в 55 років, після інфаркту, почав вчитися біля мами, став хорошим майстром. У той час батьки мали свій гончарний круг, але не мали печі. Тому випалювати носили на підприємство. Так тривало, доки комбінат працював. А потім і його не стало, – каже Іванна.
Її натхнення і бажання виготовляти мальовану кераміку змусили обладнати вже власну майстерню. Спочатку вона була в літній кухні. Налагодження процесу зайняло роки: шукали постачальників матеріалу, вирішували, де випалювати вироби. Наполегливий шлях до мрії і підтримка чоловіка дозволили з часом побудувати хоч і невелику, але з повністю завершеним циклом виробництва, майстерню. Тут тепер є і гончарний круг, і електропіч для випалювання. Майстер-класи майстрині набували популярності, тож задля них облаштували велику виставкову залу.
Це була не тільки моя мрія, а й мамина. Я заходжу до цієї зали, де виставлено вироби, і отримую задоволення. Тут і показую все, і навчаю охочих. Тут знайшлося почесне місце для давніх робіт моїх предків: окремий стелаж займають вироби мами, бабусі й прабабусі. Деяким до ста років, – ділиться жінка.
Серед робіт Іванни Козак-Ділети посуд, столовий і для спецій, декоративні тарелі, різноманітні вази, кухлі, обрядові предмети, підсвічники, кахлі. На кожен товар – свій покупець. Часом не встигне майстриня винести нову тарілку у залу, а її відразу куплять. А інші речі чекають своїх господарів місяцями, а то й роками. А потім їх, бувало, усією композицією хтось вирішує придбати.
Косівську кераміку називають «мальованим золотом» або «триколором». Місцевим майстрам вдалося зберегти автентичність. Адже для розпису сьогодні, як і кілька століть тому, використовують лише три кольори: зелений, жовтий і коричневий. Основа виробів завжди молочна, майже біла. Допускаються невеликі вкраплення блакитного кольору, – пояснює майстриня.
Вона додає, що традиційною і дуже давньою є також техніка ріжкування. Це коли по темно-коричневій глині малюють білою.
Від шматка глини до готового виробу минає близько чотирьох місяців. Технологічний процес досить складний, залежить не тільки від вміння майстра, а й від пори року. Наприклад, взимку вироби висихають довше.
Якось я порахувала і таким чином визначила, що одну тарілку я беру до рук 40 разів, доки вона стане готовим виробом. Спочатку згончарювати, облити білою глиною, підсушити, зачистити, розмалювати, насікти, додати коричневий колір, зачистити. Навіть коли робота сохне, я її кожного ранку переставляю. Потім треба випалити перший раз. Нанести жовту та зелену фарби. Другий раз випалюю. І найголовніше до останнього моменту я не можу бути впевнена, що все вдалося. Виріб може зігнутися, тріснути тощо, — каже Іванна.
Навіть виробництво фарб для декорування виробів залишається традиційним. Як жовтий барвник використовують стронціанову фарбу. Зелений створюють на основі міді.
Можна звернути увагу, що зелений колір у кожної майстрині трохи різниться. У цьому є певний секрет. У моїй родині, наприклад, до мідної основи додають ще чотири складники. Так робили мої предки, так роблю і я. І нікому чужому ці секретні складники не відкрию. Це наша родинна таємниця, – наголошує жінка.
Фото з архіву Іванни Козак-Ділети
НАША ДОВІДКА. Традиція виготовлення косівської мальованої кераміки належить до нематеріальної культурної спадщини людства ЮНЕСКО.
Вас також можуть зацікавіти інші новини:
Теплиця – це відмінний спосіб вирощування рослин, який дозволяє продовжити вегетаційний період і захистити рослини…
Річкова риба посідає важливе місце у раціоні українців. Найперша її перевага в доступності у свіжому…
Орхідеї - улюблені рослини багатьох, але не всі квітникарі знають, чи можна обприскувати орхідеї, чи…
22 листопада на території України очікується сніг, вітер, місцями дощі. На сході та півдні без…
Чи будуть геомагнітні хвилювання цього дня?
В останній місяць осені розпочинається Різдвяний піст. За новоюліанським календарем він триває з 15 листопада…