Вже рік, як Любов Анатоліївна на пенсії, і сьогодні вона ділиться своїми здобутками з нашими читачами.
Як не дивно, але першим учителем для Любові став її син. П’ятикласником він почав відвідувати гурток лозоплетіння. А коли приходив додому, навчав маму. Власне, так почалося захоплення народною творчістю усієї родини.
Ми мешкаємо на березі Дніпра. Лози тут чимало. На вихідні всі разом ходили заготовляти: я, чоловік і діти. Потім у квартирі сортували, варили, чистили лозу. Плели кошики, цукерниці, вази, підноси. Уся квартира була в лозі або у виробах, – згадує жінка.
Реалізовували вироби на виставках. Там же знайомилися з однодумцями, набиралися натхнення та ідей. Любов Литовченко стала навчати лозоплетінню дітей в екологічному центрі, хоча за освітою була медичною сестрою.
Нове захоплення швидко набирало обертів. Довелося на дачі сіяти збіжжя, щоб зібрати якісну солому. Виставки та фестивалі стали важливою частиною життя жінки та її сім’ї. Запам’ятався Сорочинський ярмарок, де Любов Анатоліївна познайомилася з іншими майстрами, чиї роботи її захопили. Тоді навчилася першим серйозним технікам. Минав час, а вона відчувала, що їй бракує знань. Адже бачила роботи, виконані на надзвичайно високому рівні. Технік тих розгадати не могла.
Новий етап у житті розпочався з публікації в газеті про відому майстриню з Волині Марію Кравчук.
Марія Кравчук запросила Любов Литовченко на навчання. Кілька тижнів тривала робота. Ці дні майстриня вважає цінними. Велика кількість відроджених технік, секрети ювелірної роботи з соломою, а ще багато нових виробів – з таким багажем повернулася жінка додому. Привезла вона тоді й чимало натхнення, яке й дотепер її не полишає.
Разом з чоловіком Любов Анатоліївна сіє жито, пшеницю, ячмінь, овес, льон, мак. Усе потребує догляду. В засушливі роки поливають, щоб стебла виростали довгими. Серпами жнуть, як це колись робили наші предки, сушать, в’яжуть у снопи і відправляють на горище на зберігання.
Солома з полів, які обробляють фермери, для такої справи не годиться. Такий матеріал може підійти лише для інкрустації, тобто декорування. Адже така солома хоч і має гарний колір, проте занадто ламка. Для плетіння потрібна більш еластична.
Її 84-річна матір також допомагає: ріже солому, сортує її. Більшість елементів Любов Анатоліївна плете власними руками.
За словами майстрині, попит на такі вироби є, а це означає, що українці небайдужі до давніх ремесел. Знайшовши у своєму домі місце для дідуха, янгола, восьмипроменевої зірки або просто букетів, сплетених із соломи, вони підтверджують свою ідентичність, свій зв’язок з традиціями давніх поколінь.
Вона додає, що люди звертають увагу не тільки на зовнішній вигляд, вони цікавляться символікою кожного виробу.
Наприклад, дідух може прикрашати і оберігати помешкання протягом цілого року, а не тільки на Різдво.
Солом’яний вінок є символом Матері-Землі. У сімейні обереги майстриня кладе житнє колосся як символ життя, додає льон, який позначає здоров’я, овес – для багатства. Солом’яний янгол символізує щасливе життя, тому його часто дарують на весілля або новосілля.
Фото з архіву Любові Литовченко
Тиждень з 18 по 24 серпня – це не просто календарний перехід від літа до…
Спека прискорила збирання кавунів в Україні, але разом із достатком прийшло падіння цін. Фермери скаржаться…
Чудеса трапляються – але не на замовлення. Ікона «Всецариця» вважається заступницею хворих, але Церква попереджає:…
Навіть за тривалого стажу не завжди можна розраховувати на високу пенсію. Розповідаємо, як вважається пенсійна…
Літо — час яскравого сонця, високої температури і особливого догляду за собою. Прості рецепти масок…
Банки та ПФУ об'єднають зусилля: в Україні посилять контроль за виплатами пенсіонерам