Зрозуміло, що при такому підході легко знаходять виправдання для скасування посту. Є, звичайно, інші приклади, які наводять панотці. Це цілком реальні випадки, коли, припустімо, людина страждала на хворобу, що виключає піст, але все одно брала благословення, постила і в результаті ставала абсолютно здоровою (подібний подвиг, звичайно ж, не для усіх).
Проте йдеться про інше. Піст – не дієта і не тимчасове уподібнення до вегетаріанства. Піст – це, перш за все, духовне діяння, якому ми намагаємося підкорити нашу душу і нашу плоть. Саме піст вчить нас управляти своїм єством, панувати над побажаннями, що виникають, і через це досягати найважчої перемоги – перемоги над самим собою.
Піст – це особливий, більш тверезий, покаянний стан душі, утримання від участі у мирських розвагах, уважне приготування до сповіді, збільшення свого молитовного правила. Як весняне сонце, зігріваючи землю, розтоплює сніг, так і піст зігріває душу духовним теплом, прибираючи з неї лід гріхів і вад. Відомими є випадки, коли саме у піст деякі люди змогли подолати власні погані звички, такі, як куріння, лихослів’я, зловживання алкоголем.
Постячись, християнин обмежує себе у вживанні їжі тваринного походження, а також зберігає міру в самій кількості їжі. Навіщо це потрібно? Душа кожного з нас перебуває у тісному зв’язку з тілом, тому стан тіла безпосередньо впливає на стан душі. І якщо в Раю у людини душа панувала над тілом, то тепер у нас тіло панує над душею. Отже, треба навчитися підкорювати тіло душі.
«Коли цар збирається взяти вороже місто, – пояснював преподобний Іоанн Колов (єгипетський чернець), – він перш за все припиняє підвезення до нього їстівних запасів. Тоді громадяни, будучи утиснені голодом, підкоряються цареві. Те саме буває і з плотськими жаданнями: якщо людина проводитиме життя в пості та голоді, то безладні бажання знеможуть».
З давніх-давен відомо, що кожен вид пиття та їжі має свій вплив на організм. Всі ми знаємо страви та напої, які насолоджують і розпалюють, розслаблюють і обтяжують організм. Коли шлунок пересичений, розум стає лінивим, серце грубіє. Хіба здатна людина в такому стані чисто і щиро молитися Богові?
Піст же упокорює душу. Адже відчуття голоду, що дає піст, позбавляє людину самовдоволення і зарозумілості, відкриває людині її неміч, змушує частіше згадувати про Бога. Молитва того, хто постить, стає особливо сильною, вимовляється не поверхнево, а з самої душі, з глибини серця, спрямовує, підносить його до Бога.
Разом з тим, піст – не лише тілесна помірність. Святитель Іоанн Златоуст закликав: Нехай постять не лише вуха, але і зір, і нога і рука, і всі органи твого тіла. Нехай руки будуть чистими від розкрадань і користолюбства, нехай ноги перестануть ходити на протизаконні видовища, нехай очі привчаться звертатися не на благообразні обличчя і не задивлятися чужою вродою. Зір є поживою душі, якщо вона протизаконна й заборонена, то вона школить посту і руйнує спасіння душі. Якщо ж законна та дозволена – то прикрашає піст. Ти не їв м’яса, не куштуй же очима нескромностей. Нехай слух не приймає лихослів’я та наклепи, язик оберігає від лихослів’я і лайки. Нехай і язик поститься від лихослів’я і лайки, бо що користі, якщо ми від птахів та риб утримуємось, а братів наших догризаємо та з’їдаємо. Злосливий пожирає тіло брата, догризає тіло ближнього».
Дай Бог усім нам використати час посту на подолання в собі тих недуг, гріхів і слабкостей, які найбільше перешкоджають нашому духовному життю, і знайти ту райську гармонію, за якої всі почуття і бажання тіла перебувають у повній покорі душі.
ДО ВІДОМА. Наразі триває перший тиждень Великого посту, він розпочався 27 лютого, а закінчиться 15 квітня.
Священик Валерій Духанін