Чи актуальний її запуск саме зараз? Чи вдасться її реалізувати найближчим часом? Чи потрібна така система в Україні? І взагалі, що таке накопичувальна пенсія? Давайте розберемося.
Нагадаємо, що згідно із законом, накопичувальна пенсія в Україні і так передбачена ще з 2004 року, але на практиці вона не працює. Поки що ми здебільшого продовжуємо користуватися лише діючою солідарною системою. Відносно невелика частина громадян також встигла долучитися до добровільного пенсійного страхування. А ось із накопичувальними пенсіями поки що не виходить. Майже кожен уряд обіцяє нам її ввести вже протягом 18 років.
У чому суть накопичувальної пенсії? Вона припускає, що певний відсоток від зарплати працюючої людини має йти не до бюджету Пенсійного фонду у вигляді страхового внеску (у спільний котел), а на особистий рахунок людини. Тобто щороку поступово накопичуватиметься персональна пенсія. При досягненні пенсійного віку суму, що накопичилася, почнуть виплачувати у вигляді пенсії ще й з відсотками.
Що важливо, запровадження накопичувальної пенсії не скасовує солідарної. Тобто в ідеалі людина при виході на пенсію має отримувати дві пенсії: базову, гарантовану державою, і персональну – накопичувальну.
Ще один важливий плюс такої системи – у разі смерті пенсіонера накопичені суми можуть передаватися у спадок, а не йти на користь державі.
За певних умов накопичену суму можна отримати відразу або вона виплачуватиметься частинами протягом усього життя після виходу на пенсію.
Важливо розуміти, що трирівневі пенсійні системи існують у багатьох країнах світу (солідарна + накопичувальна + добровільна). Що стосується безпосередньо накопичувальної системи, то її моделі можуть відрізнятися одна від одної. Але загальний принцип приблизно однаковий.
З другого боку, є приклади країн, де накопичувальна система не приживалася, і відповідні реформи згорталися.
Чому не виходить в Україні? Трирівневу пенсійну систему у нас передбачено Законом України «Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування», який діє з 2004 року. Але другий рівень (накопичувальна система) досі не працює. Спочатку передбачався певний перехідний період: було зроблено застереження, що держава зможе запустити накопичувальну систему лише за відсутності дефіциту бюджету Пенсійного фонду. Як бачимо, з таким успіхом її можна взагалі ніколи не запустити, адже дефіцит бюджету, навпаки, щороку зростає. Говорили про запуск системи і після 2014 року, і після 2019 року, але поки що марно.
Наразі йдеться про законопроект «Про загальнообов’язкове накопичувальне пенсійне забезпечення» №2683, першу версію якого було зареєстровано ще наприкінці 2019 року. Проект уже зазнав безліч правок і кілька років блукав комітетами: то відхилявся, то знову виносився на розгляд. Є також його версії у різних інтерпретаціях, наприклад, проекти №2683-1, №2683-2, №2683-3 тощо. Тому і в новинах ми по кілька разів на рік чуємо, що ось-ось і його буде ухвалено.
Якщо Верховна Рада все-таки цього року проголосує за впровадження накопичувальної системи, то вона запрацює все одно не відразу. За найоптимістичнішого сценарію це може відбутися 1 січня 2024 року. Щоб система запрацювала повноцінно, потрібно ще ухвалити близько сотні додаткових нормативних документів. За деякими оцінками, це може додатково зайняти ще майже два роки. Тому, власне, прихильники реформи й говорять, що відтягувати далі нема куди. Адже навіть після ухвалення базового закону є ще дуже багато роботи і щодо доопрацювання нормативної бази, і щодо створення відповідної інфраструктури.
Головна суть нинішнього законопроекту зводиться до того, що в перший рік впровадження системи роботодавець сплачуватиме на персональний рахунок людини 1% від зарплати, у другий рік 1,5%, у третій рік – 2%. Стільки ж на першому етапі доплачуватиме держава з бюджету. Тобто людині на персональний рахунок у перший рік сумарно надходитиме 2%, у другий рік 3%, у третій рік – по 4% щомісяця. При цьому сама людина перші три роки своїх грошей, по суті, не вкладає. Основний тягар все одно поки що лягатиме на державу, яка й так у боргах, та ще й перебуває у воєнному стані.
Тут же точаться суперечки, що буде далі і як бути з роботодавцем. Одна з версій – перенаправити на рахунок персональних накопичень частину єдиного соціального внеску (ЄСВ). Але в такому разі десь прибуде, а десь убуде. І вже на щось ЄСВ не вистачатиме. Втім, його й так не вистачає. Тобто суперечки про те, як правильно перерозподілити податки та відрахування, тривають.
Зрештою, нормальна накопичувальна система передбачає, що надалі сама людина зі своєї зарплати повинна на паритетних основах з роботодавцем сплачувати внесок зі своєї зарплати на свій накопичувальний рахунок. В ідеалі з роками цей внесок має збільшуватися, бо відрахування у кілька відсотків не дадуть швидких і гідних накопичень у майбутньому.
Власне, накопичені гроші мають не просто зберігатися на персональному рахунку, а працювати на людину, тобто кудись вкладатися (про це мають дбати спеціальні фонди, в яких зберігатимуться накопичення). У такому разі гроші зможуть приносити дивіденди і не знецінюватися з роками від інфляції. Тут і з’являються найзапекліші критики такої моделі. Вони запевняють, що нормально накопичувальна система може працювати лише в країнах із хорошою економікою, де є фондові ринки, де є куди інвестувати тощо. І, звичайно, залишається головне питання – чи зможе держава побудувати таку систему, яка забезпечить якщо не примноження, то хоча б збереження вкладених коштів? Чітких гарантій на сьогоднішній день немає. Втім, передбачається, що накопичувальна система буде обов’язковою: хочеш не хочеш, а доведеться відкладати.
Сергій Коробкін
Читайте також:
У Мінсоцполітики підрахували, який відсоток від зарплати треба відкладати, щоб нагромадити на хорошу пенсію.
Щоб вибрати ідеальний диван, важливо враховувати безліч факторів – від розмірів та форми до матеріалів…
Українців можуть позбавити небажаних дзвінків. Новий законопроєкт передбачає можливість ідентифікації абонентів, які порушують ваш спокій.…
Вже з 1 грудня 2024 року клієнтів "Ощадбанку" очікують суттєві нововведення. Чи стануть послуги банку…
Фінансовий ліміт на один подарунок становить 1500 грн. Фото листів будуть публікуватися на сторінці фонду…
Використання перев'язувальних матеріалів, бинтів та ранозагоювальних засобів є важливою частиною медичної практики та першої допомоги.…
Деякі українці, які постраждали через війну, можуть розраховувати на певні пільги від держави.