Вони не читають, що написано в повідомленні, а просто тиснуть на кнопку “Прийняти все”. Це звична дія і вона досить передбачувана. Розробники сайтів часом свідомо користуються людською неуважністю, щоб досягти своєї мети.
Давайте розберемося, як дизайнери можуть маніпулювати поведінкою користувачів на сайті або у додатку.
Основна функція будь-якого дизайну – зробити річ зручною та зрозумілою. Коли на сайті спливає вікно з пропозицією передплатити розсилку, ми розуміємо, що зелена кнопка означає згоду, а натисканням на хрестик закриємо вікно. Але бувають речі, які зроблені начебто спеціально незручно та неправильно.
Фахівець з дизайну інтерфейсів Гаррі Брігналл називає ці хитрощі — темними патернами (Dark Patterns). Слово “патерн” означає шаблон або зразок, що повторюється. Їх використовують у дизайні, щоб вплинути на рішення користувача та отримати його згоду, його увагу та його гроші. Будь-які елементи дизайну, які вводять людину в оману, — це маніпуляція, вважає Брігналл.
Багато компаній навмисно ускладнюють процес відходу своїх клієнтів. Адже якщо вдасться хоч ненадовго утримати акаунти користувачів у системі, це принесе додаткові гроші від рекламодавців. В одному дослідженні говориться, що Facebook і Google використовують темні патерни в дизайні, щоб виманити більше конфіденційних даних . Натискаючи на кнопку “Згідний”, користувачі дозволяли доступ до особистої інформації.
Фахівці виділяють кілька типів темних патернів у дизайні:
Проблема полягає в тому, що до таких штук користувачі вже звикли і не вважають їх порушенням своїх прав. До того ж дизайнери можуть несвідомо використовувати темні патерни просто тому, що вони ефективні. Не всі ці хитрощі можуть нашкодити відвідувачу сайту, хоча і є маніпуляцією.
Влада Каліфорнії перша в США заборонила компаніям маніпулювати поведінкою користувачів за допомогою дизайну та використовувати темні патерни. Сайти не повинні збивати людину з пантелику, а процес скасування підписки повинен бути легким і зрозумілим. За порушення передбачено великий штраф.
Гаррі Брігналл рекомендує користувачам публічно розповідати про кожен факт маніпуляції у своїх соцмережах та блогах. Виверти та трюки дають шанс компаніям трохи підзаробити, але якщо стане відомо, що вони вводять клієнтів в оману, це вдарить по репутації. Скоріш за все, вони намагатимуться змінити свій дизайн.
Андрій Горін
Раніше опубліковано: З’явилися нові способи інтернет-крадії з рахунків
Наш організм улаштований так, що навіть крихітні молекули можуть відігравати величезну роль. Коензим Q10 -…
У п'ятницю до України зайде активний циклон середземноморського походження.
Якою буде геомагнітна обстановка і що говорять астрофізики про можливість магнітних бур 22 серпня?
Щоб речі зі штучним пухом довго залишалися теплими та акуратними, важливо правильно їх прати та…
Клацаючий палець - це не просто незручність. Без належної уваги він може перейти у хронічну…
Любите кавуни та дині, але не хочете розлучатися з ними наприкінці літа? Ми розповімо, як…