Вівторок, 19 Жовтня, 2021
ГоловнаКомуналкаЧому рахунки за газ нереальні і що з цим робити?

Чому рахунки за газ нереальні і що з цим робити?

Этот материал также доступен на русском языке
Між споживачами та газопостачальними компаніями Одеської області вже кілька місяців триває протистояння.

До розв’язання конфлікту з захмарними сумами нарахувань навіть долучилися місцеві органи влади. Висловили свою думку з цього приводу і газівники.

Раніше ми публікували позицію «Одесагаз – Постачання». Також нам вдалося поспілкуватися з начальником управління економіки та цінової політики «Одесагазу» Денисом Якубовським. Разом з ним ми розбиралися, звідки беруться заборгованості за газ, і що робити одеситам із фантастичними боргами.

Нова модель відносин на ринку газу

Раніше – до 2015 року – і постачанням газу, і збиранням плати за його споживання, і обслуговуванням мереж займалися облгази. Потім Верховна Рада ухвалила Закон «Про ринок природного газу», який фактично переніс на територію України європейську модель організації газового ринку. Така схема передбачає поділ функцій розподільника і постачальника газу як товару.

У взаємини постачальники і розподільники вступають на електронній інформаційній платформі, що є власністю ще одного учасника ринку – ТОВ «Оператор ГТС України». Ця газотранспортна система забезпечує функціонування державних магістральних газопроводів, розподільних мереж, газосховищ.

– Саме через створену «Оператором ГТС» інформаційну платформу в режимі роботи газового ринку визначаються обсяги газу, які мають бути постачені певному споживачу, враховуються показання вузла обліку, які абонент передав розподільникові або не передав, – пояснює Денис Якубовський.

Про місячний баланс і терміни подання показань

Оскільки всі учасники українського газового ринку взаємопов’язані між собою, держава ввела поняття так званого добового балансування газу. Тобто по всій Україні на кожну добу має бути сформований баланс газу: скільки в систему його увійшло і скільки спожили абоненти.

Щоправда, на сьогодні добове балансування – все-таки поняття досить умовне і має здебільшого прогностичний характер. А от місячне балансування – щомісячний фактичний баланс газу – для учасників газового ринку обов’язковий. Саме він є підставою для проведення комерційних розрахунків.

– Тому в установлений законом термін – восьмого числа кожного місяця – ми повинні на інформаційну платформу «Оператора ГТС України» викласти файл, де розписано, який обсяг газу нам постачив оператор і в якій кількості він розподілений по кожному особовому рахунку Одеської області, – розповів Денис Вікторович. – Тобто восьмого числа ми повинні чітко розуміти, яку кількість газу витратив кожен наш абонент – аж до кубічного метра. Тому законодавчо розроблені умови, внесені в типовий договір розподілу, передбачають, що з першого по п’яте число споживач повинен передати нам показання лічильника.

Хто винен і що робити?

За словами Дениса Якубовського, проблеми у абонентів почалися після того як Оператор ГТС почав дуже жорстко вимагати від розподільчої компанії дотримуватися щомісячного балансу газу. У зв’язку з цим Денис Якубовський ще раз попросив споживачів передавати показання приладів обліку вчасно і достовірно. Показання можна передати по телефону, в особистому кабінеті, письмовим повідомленням, через чат-боти в месенджерах, за допомогою смс-повідомлень, з зазначенням у квитанції – але, знову-таки, квитанція має потрапити до «Одесагазу» з першого по п’яте число.

Не передавати показання можна тільки в тому разі, якщо лічильник абонента обладнаний вузлом передавання даних дистанційно. Або споживач повинен написати заяву про те, що тимчасово у квартирі не проживає і газом не користується. В цьому разі у графу споживання газу оператори поставлять нулі.

…проблеми у абонентів почалися після того як Оператор ГТС почав дуже жорстко вимагати від розподільчої компанії дотримуватися щомісячного балансу газу…

Розрахункові показання коригуванню не підлягають

Якщо показання не передано – в графу споживання абонента за звітний місяць вписувати нічого. Тому баланс газу розподільна компанія звести не може. В цьому разі законодавчо передбачена можливість використання так званих планових розрахункових нарахувань. Прирівнюються вони до фактичного обсягу споживання абонента і в ідеалі мають бути близькі до реального обсягу. Але, на жаль, існує і фактор збою в автоматизованій системі нарахувань, і людський фактор – абоненти не завжди дають вірні свідчення, а оператори часом помиляються, вносячи в базу дані, отримані від споживача.

Коригуванню розрахункові свідчення не полежать: Оператор ГТС, за словами Дениса Вікторовича, жодних коригувань у своїй системі не допускає. Щоправда, коли протести абонентів, обурених захмарними нарахуваннями, стали в Одесі подією резонансною, в «Одесагазі» все ж вирішили приймати від споживачів заяви про коригування нарахованих ним свідчень щодо реальних даних лічильників. Хоча надалі практику розрахункових показань газівники не виключають.

Якщо ж абонент не згоден із сумою у платіжці, пояснень слід вимагати у постачальника.

– Дуже погано, що, може, часу немає у людей або вони не знайомі з чинними нормативними документами, які стосуються постачання природного газу, – нарікає Якубовський. – У типовому договорі постачання прописано пункт 4.11, який говорить, що якщо абонент не згоден з сумою нарахувань, яку представив йому постачальник, він може оплатити тільки ту частину, яку вважає незаперечною. І водночас звернутися до компанії з вимогою або роз’яснити, звідки виникли додаткові нарахування в платіжці, або провести перерахунок. І коли ми вказали постачальнику, що треба звертати увагу на цей пункт договору, у компанії з’явилося більше лояльності до ситуації, що склалася. До того ж постачальники обіцяють припинити тиск на споживачів, що заборгували, за допомогою колекторських компаній.

Обіцяють прийняти заяви і перевірити лічильники

– На сьогодні ми хочемо зняти цю хвилю напруженості – особливо перед опалювальним сезоном. І якщо людина до нас звернеться, ми вивчимо її питання, – запевнив Денис Якубовський. – Якщо у неї з поважних причин місяць-два було пропущене подання показань, їй відкоригують обсяг споживання без питань. Якщо передання показань за лічильниками відсутнє більш ніж за три місяці, то ми до неї прийдемо переконатися, що з вузлом обліку у неї все гаразд, подивимося на її свідчення і після цього проведемо операції зі зміни балансу в її особовому рахунку. Відповідно до букви нормативних документів, у нас немає підстав проводити такі зміни по особових рахунках. Але ми вирішили піти назустріч абонентам, вважаючи це проведенням роз’яснювальної роботи. На сьогодні ми всі заяви приймемо, опрацюємо. Я думаю, таким чином проблема знівелюється.

Показання повинні передати сільради

Водночас людям маломобільним, пенсіонерам похилого віку вчасно передати показання лічильника, подати заяву на перерахунок часом не так-то просто – особливо якщо проживають вони в сільській місцевості. Цю проблему в «Одесагазі» теж намагаються вирішити. Так, в Ізмаїльському районі в результаті зустрічі місцевої влади з керівництвом компанії домовилися, що допомагати таким людям будуть органи місцевого самоврядування – сільські ради, старости. До їхніх обов’язків увійдуть передання показань і заяв цих абонентів до найближчого районного управління експлуатації газового господарства. А потім «Одесагаз» уже буде їх обробляти по повній процедурі. І Денис Якубовський вважає, що цей приклад наслідуватимуть і інші райони області.

Постаратися вирішити «газову проблему» пенсіонерів можуть і їхні близькі люди.

Для цього абонент, на якого відкрито особовий рахунок, повинен написати заяву на ім’я голови правління «Одесагазу». Форма заяви є на будь-якій дільниці компанії.

Той, хто бажає допомогти літній людині, може віднести заяву до «Одесагазу». Але при цьому треба надати від абонента довіреність на подання документа від його особи, представлення його інтересів. Документ може бути написаний від руки, без завірення нотаріусом.

***

За словами Дениса Якубовського, за двома тисячами особових рахунків уже зроблено коригування. Зміни обсягів споживання у платіжках за послугу розподілу газу абоненти побачать у платіжках вже 15-20 жовтня. А якщо після перерахунку обсяг споживання буде йти з мінусом, то платежі за поставку теж будуть мінусовими. Сподіваємося, що напружена ситуація вирішиться найближчим часом.

…зміни обсягів споживання у платіжках за послугу розподілу газу люди побачать у платіжках…

 

 

Фото: Pexels

Раніше опубліковано: Кому за газ доведеться платити вдвічі більше?

Читайте також:

Нове на сайті