Кілька років тому було ухвалено зміни до Закону України «Про порядок виділення в натурі (на місцевості) земельних ділянок власникам земельних часток (паїв)» 899-IV від 5 червня 2003 року. Згідно зі статтею 13 цього закону, всі власники або спадкоємці паїв до 1 січня 2025 року повинні оформити право власності на свої ділянки. В іншому разі земля без власника буде вважатися незатребуваною. Такі ділянки будуть визнані безхазяйними і передані в комунальну власність територіальної громади.
Щоб зареєструвати право власності на землю в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно, буде потрібен кадастровий номер. Якщо його немає, власникам допоможе землевпорядна організація. За певну плату вона виготовить необхідну документацію і внесе відомості про вашу земельну ділянку до Державного земельного кадастру (ДЗК). Після цього ви отримаєте виписку з ДЗК з присвоєним кадастровим номером.
Нагадаємо, що до 2013 року право власності на землю підтверджувалося державним актом на право власності на земельну ділянку з місцевого органу Державного агентства земельних ресурсів.
Куди йти і що робити?
Що робити далі?
1. Звернутися до центру надання адміністративних послуг (ЦНАП) або до нотаріуса.
2. Оплатити адміністративний збір у ЦНАП. При зверненні до нотаріуса доведеться оплатити адміністративний збір і, відповідно, послуги нотаріуса.
3. Зібрати необхідні документи:
– оригінал і копії паспорта та ідентифікаційного номера;
– квитанцію про оплату адміністративного збору (0,1% прожиткового мінімуму, встановленого для працездатних осіб на 1 січня року, в якому здійснюється реєстрація права власності; 2021 року це 230 гривень);
– виписку з Державного земельного кадастру;
– документ, який є підставою виникнення права на ділянку. Це може бути договір купівлі-продажу або дарування, свідоцтво про право на спадщину, рішення суду тощо.
4. Надати перелічені документи до ЦНАП або нотаріусові і підписати заяву про державну реєстрацію права власності.
Заява розглядається не більше п’яти робочих днів. По закінченні зазначеного терміну, за бажанням, можна буде отримати роздруківку з реєстру на бланку формату А4, але без підпису і печатки держреєстратора. Новий порядок передбачає, що рішення держреєстратора розміщується на сайті Мін’юсту і має таку ж юридичну силу, як і паперове підтвердження реєстрації права. Закон надає можливість скоротити п’ятиденний термін до двох днів, доби або двох годин, проте збір за реєстрацію при цьому збільшиться.
***
Юристи радять не зволікати з реєстрацією права власності в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно. Це допоможе уникнути багатьох ризиків, зокрема і судових розглядів.
Хто заощадить?
При оформленні права власності на земельну ділянку, придбану і оформлену в установленому порядку до 1 січня 2013 року, державна реєстрація проводиться безкоштовно (тобто без сплати адміністративного збору).