Ключові тези:
- Посадовці Пенсійного фонду часто порушують права пенсіонерів, приховуючи інформацію та відмовляючи у прийманні документів.
- Експерти пояснюють, як контролювати розрахунок пенсії та вимагати повні дані.
- Пенсіонери можуть офіційно скаржитися до ПФУ та Мінсоцполітики, щоб захистити свої права.
Сьогодні розбираємо неадекватні дії, що дозволяють собі посадовці у Пенсійному фонді та способи, якими з цим може боротися звичайний пенсіонер.
Раніше ми розповідали, що в пенсіонерів з’явилося більше можливостей для проходження ідентифікації.
Як контролювати розрахунок пенсії
Розіб’ю типові проблеми, які можуть виникнути у вас в Пенсійному фонді, на схожі блоки.
Блок 1: Приховування інформації та неякісні документи
Проблема №1: Вам надали скорочену роздруківку пенсії без деталей.
Зазвичай, найперше, з чим ви стикаєтесь у Пенсійному фонді, це розрахунок вашої пенсії. Часто працівники ПФУ надають лише роздруківку 1-2 аркуші, тобто фінальний результат – без “зайвих” деталей. І це – не дрібниці, ви таким чином не отримуєте відомості про періоди стажу, зарплати та, найважливіше – про оптимізацію заробітку, на базі яких була розрахована ваша пенсія. Вам важливо усвідомити, що це порушення вашого права на повну інформацію, яке гарантує, зокрема, Закон “Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування”.
Що ви можете зробити? Ознайомтеся з роздруківкою у присутності працівника ПФУ та наполягайте, щоб у ній була повна інформація що увійшло в розрахунок. Це:
- періоди стажу,
- всі періоди зарплати,
- та деталі оптимізації заробітку.
Знайте, що повна роздруківка точно має містити більш як два аркуші. Якщо ж вам відмовляють, пам’ятайте, ви маєте право отримати повний витяг із Реєстру застрахованих осіб (РЗО). Його можна зробити самостійно – через портал Пенсійного фонду або “Дію”, де ці дані вже є. Пам’ятайте, це ваш інструмент контролю!
Проблема №2: Вам надали документ, який ви не можете прочитати.
Ще одна проста, але обурлива дія – надання нечіткої роздруківки, яку неможливо прочитати через занадто дрібний шрифт або погану якість.
Це пряма перешкода для ознайомлення з документом, і ніяк не інакше. Тому дійте просто та чітко – перевірте якість роздруківки та впевнено попросіть якісну та чітку копію. Пам’ятайте, це їх обов’язок.
Блок 2: Відмова у прийманні заяв та маніпуляції з довідками
Далі вже складніше.
Проблема №3: Вам відмовляють у прийманні додаткових заяв.
Коли ви звертаєтеся до Пенсійного фонду за призначенням чи перерахунком пенсії, вам зазвичай дають типовий бланк. Але у вас можуть бути особливі вимоги чи прохання щодо процесу розрахунку. Наприклад, ви хочете вибрати певні періоди зарплати для розрахунку чи врахувати або ні якісь періоди стажу. Можливо ви захочете вибрати вид пенсії або отримати відстрочку у виході на пенсію. На жаль, часто працівникам ПФУ буває легше та швидше провести розрахунок за “типовим” алгоритмом, ніж індивідуально перебирати варіанти. Вони просто хочуть уникнути зайвої роботи, тому відмовляються приймати вашу додаткову заяву про ці вимоги.
Тут рекомендація тільки одна – стійте твердо на своєму, бо йдеться про вашу пенсію на багато років. І різниця може бути доволі значною. Тож вимагайте прийняття додаткової заяви до типового бланку! Без варіантів. Адже законом передбачено ваше право на звернення, і такий додаток є його невіддільною частиною.
Проблема №4: У ПФУ некоректно оформлюють Розписку-повідомлення.
Це надзвичайно підступний момент. Коли ви здаєте документи, працівник ПФУ має видати вам Розписку-повідомлення. Але вони часто вказують лише кількість наданих довідок про зарплату за період до липня 2000 року, та чомусь “забувають” про їхні реквізити – дату формування та номер.
Чому це небезпечно? Якщо згодом ви вирішите звернутись до суду, щоб оскаржити неврахування Пенсійним фондом цих довідок, ви просто не зможете аргументовано довести, що надавали саме їх! А ПФУ розведе руками та скаже: “Ви ж самі подавали та підписували заяву, що ж ви хочете?”.
Тому контролюйте запис у Розписці-повідомленні! Важливо, щоб там була чітко зазначена дата формування та номер кожної довідки про зарплату за період до липня 2000 року. Це може залишитись вашим єдиним доказом.
Проблема №5: У ПФУ нехтують опрацюванням довідок про зарплату до липня 2000 року.
Таке буває під час призначення чи перерахунку пенсій. І це прямо впливає на значення коефіцієнта зарплати та призводить до зменшення вашої пенсії.
Наша рекомендація – знову ж таки, наполягайте, щоб вам надали повну роздруківку та ретельно перевіряйте, чи всі періоди зарплати до 2000 року, які ви надавали, були опрацьовані та включені в розрахунок. Пам’ятайте, працівник ПФУ має підтвердити вам остаточний розрахунок.
Блок 3: Судові прецеденти та приховування вигідних варіантів
Наступна Проблема №6: Назву її так – “зачароване” коло з архівними довідками.
Це класичний приклад бюрократії. І працює він так: ви отримуєте архівну довідку про зарплату до 2000 року. ПФУ перевіряє її, знаходить “розбіжності” з їхніми даними, які цілком можуть бути застарілими, та вимагає нову довідку. Архів, своєю чергою, відповідає, що видав довідку на основі нормативних документів. ПФУ вам знову відмовляє. Ви у безвихідному становищі.
Щоб розірвати це “зачароване” коло, краще за все діяти стримано та виключно офіційно:
- По-перше, візьміть у ПФУ АКТ ПЕРЕВІРКИ довідки, де чітко прописані їхні претензії.
- Потім зверніться з цим актом до архіву та запросіть офіційний відгук на нього.
- І нарешті – надайте скаргу до Правління ПФУ та Міністерства соцполітики. Це дуже важливо – такий паперовий слід дасть вам максимально сильні позиції у суді.
Проблема №7: Від вас приховують найвигідніший варіант розрахунку пенсії.
Це одне з найсерйозніших порушень. Бувають випадки, коли працівники ПФУ не повідомляють, що ви можете вибрати вигідніший варіант розрахунку пенсії. А саме у вас є можливість:
- розрахувати пенсію тільки на періоді зарплати після липня 2000 року – без старої, менш вигідної зарплати.
- подати заяву на призначення пенсії трохи пізніше. В деяких випадках це дозволяє використати найвигідніші показники середньої зарплати та збільшити пенсію.
Якщо ви підпишете заяву без цього пункту, у ПФУ скажуть: “Ви ж самі подавали таку заяву та підписували її”. А ви просто втратите свої кровні тисячі гривень!
Тому вимагайте від працівника Пенсійного фонду написати на вашій заяві про призначення чи перерахунок пенсії – “Надано найвигідніший варіант розрахунку пенсії за заявою пенсіонера”. Саме так – слово у слово!
Як не дивно, один цей рядок може суттєво покращити вашу пенсію.
Проблема №8: Вам неправильно розрахували виплату під час переходу на інший вид пенсії.
Скажу лише, що це стосується тих, хто переходить з пенсії за вислугу років на пенсію за віком. Їм Пенсійний фонд часто враховує середню зарплату, за якою була розрахована попередня пенсія. Хоча насправді має взяти для розрахунку актуальний на цей момент показник. А це занижує пенсію на кілька сотень гривень щомісяця, а іноді й тисяч.
Якщо ви потрапили в таку ситуацію, на жаль звернення до суду – це найкраща та майже єдина рекомендація! Але є й гарна новина – багато пенсіонерів виграли такі справи та домоглися виплати недоплачених їм коштів за весь час.
Блок 4: Як захистити себе від хамства та бездіяльності
Проблема №9: Вам надають неадекватні репліки.
Якщо ви чуєте:
- “А навіщо вам це треба?”,
- “Все одно збільшення пенсії не буде”,
- “Нічим не можу допомогти, звертайтесь до суду”.
Ось тут як раз все просто. Не реагуйте емоційно на такі слова, але продовжуйте вимагати те, що вам необхідно виключно у письмовому вигляді. Це надважливий момент – усна відмова не має жодної юридичної сили, а письмова відмова – це вже документ, це ваша зброя для скарги або суду. І вони самі це прекрасно знають.
Ну і нарешті – Проблема №10: Вам надали неповну відповідь.
Якщо ви, наприклад, подали письмове звернення з трьома питаннями, а отримали відповідь лише на два з них, це теж порушення.
Якщо це відбулось у відділенні, одразу перевірте відповідь ПФУ та вимагайте дати відповідь на усі питання. Якщо вам надіслали її поштою, не лінуйтеся – подайте нове звернення з вимогою надати повну відповідь та не забудьте послатись на попереднє звернення.
Як поскаржитись на дії працівника ПФУ
Щоб таких неадекватних дій було менше, необхідно, крім усного невдоволення, писати офіційні скарги!
Це допоможе не тільки особисто вам, а й тим, хто йде після вас, бо створює нові прецеденти.
Ви можете надіслати скаргу:
- до Правління Пенсійного фонду,
- та до Міністерства соціальної політики.
Більше – у нашому новому відео.
Читайте також:








