Ключові тези:
- Пенсіонери, які проживають на окупованих територіях, за кордоном чи виїхали з ТОТ, зобов’язані проходити щорічну ідентифікацію до 31 грудня.
- Ідентифікацію можна здійснити особисто, через посольство, портал ПФУ або за допомогою відеозв’язку з працівником Пенсійного фонду.
- Відеоідентифікація триває близько 20 хвилин, потребує паспорта та відповіді на контрольні питання, а після успішного проходження пенсійні виплати продовжуються без затримок.
Ідентифікація – це, мабуть, цього року найгостріша тема для українських пенсіонерів. Далеко не всі розуміють, чи мають її взагалі проходити. Також для багатьох стало проблемою просто її пройти, а час вже тисне – треба встигнути до кінця року. І наостанок – зовсім всіх спантеличила новина про ще якусь обов’язкову ідентифікацію у жовтні.
Раніше ми розповідали, що в Україні змінюють умови перерахунку пенсій: кого залишать без надбавок.
Головна тема сьогоднішньої публікації – проходження ідентифікації через відеозв’язок. Але спершу трохи теорії для розуміння та пара-трійка відповідей на найпоширеніші запитання.
Зараз розберемо:
- Хто з пенсіонерів має проходити ідентифікацію до кінця року?
- Кого зобов’язали ідентифікуватись до 1 жовтня?
- Як пройти фізичну ідентифікацію?
- Як ідентифікуватись через відеозв’язок?
Ну що ж, почнемо за порядком.
Хто має проходити ідентифікацію до кінця року
Отже, Постанова Кабміну №299 від 11 лютого 2025 року визначає, що для продовження пенсій та страхових виплат деяким пенсіонерам є додаткові умови, і головна серед них – фізична ідентифікація. Насправді Пенсійний фонд просто хоче навести лад та упевнитись, що пенсію отримуєте саме ви, а не хтось інший.
Звісно, для багатьох це створило певні проблеми, особливо з нашою “чудовою” бюрократією, але нічого тут не зробиш – загалом це нормальна світова практика. До речі, якщо ви є одержувачем пенсії або страхових виплат, що здійснюються на умовах міжнародних договорів, на вас ці умови не поширюються.
До 31 грудня – і це не тільки цьогоріч, а кожного календарного року – ідентифікацію мають пройти пенсіонери та отримувачі страхових виплат, які:
- проживають на тимчасово окупованих територіях,
- виїхали з тимчасово окупованих територій та проживають на підконтрольній території України,
- не мають статусу ВПО, але тимчасово проживають за кордоном.
Тут уважно – якщо ви зараз за кордоном, то неважливо з якої ви області – хоча б із Закарпатської – ви маєте щорічно проходити ідентифікацію.
Кого зобов’язали ідентифікуватись до 1 жовтня
Багатьох пенсіонерів збентежила новина про ще якусь ідентифікацію до 1 жовтня. Так от ще раз хочу вас заспокоїти – це не стосується пенсіонерів.
Зараз мають ідентифікуватись одержувачі виплат, що йшли раніше через Управління соцзахисту.
Ще раз – якщо ви отримуєте саме пенсію, якщо ви також маєте ідентифікуватись – для вас це щорічно до 31 грудня.
Як пройти фізичну ідентифікацію
Ідентифікацію можна пройти кількома способами:
- По-перше, особисто. Якщо ви маєте змогу прийти до будь-якого сервісного центру Пенсійного фонду або до відділення банку, через який отримуєте пенсію, це, звісно, простіше за все. На прийомі ви просто пред’являєте документ, що посвідчує вашу особу, зазвичай це паспорт, – ось і вся ідентифікація.
- По-друге, якщо ви знаходитесь за кордоном, можна звернутися до посольства або консульства України. Вони нададуть вам відповідний документ. Потім це підтвердження разом із заявою про продовження виплат, написаною в довільній формі, необхідно надіслати до ПФУ поштою. Також можна подати сканкопії цих документів в електронній формі. Таке звернення треба буде підписати кваліфікованим електронним підписом (КЕП).
- Третя можливість ідентифікуватись – зробити це через Дію на тому ж самому вебпорталі ПФУ. Для цього знадобиться “Дія.Підпис” (“Дія ID”).
Як пройти ідентифікацію через відеозв’язок
Ну, і нарешті, якщо за якихось причин ви не можете ідентифікуватись жодним з цих трьох способів – залишається ідентифікація за допомогою відеоконференцзв’язку.
Сам процес тут розділяється на дві частини – спершу треба подати заяву та узгодити час проведення ідентифікації. Ну і потім – сама процедура.
Щоб подати заяву, теж є варіанти. Для цього можна – принаймні так запевняє Пенсійний фонд – зателефонувати в їхній контакт-центр за цими номерами:
-
- 0 800 503 753,
- 044 281 08 70,
- 044 281 08 71.
Після з’єднання потрібно просто уважно дотримуватись голосових інструкцій. З переліку запропонованих питань оберіть “Питання щодо виплати пенсій та ідентифікації» та натисніть відповідну цифру на клавіатурі телефону – зазвичай це трійка.
Але скажу чесно, ми вирішили це перевірити на власному досвіді, і ось вже п’ять днів не можемо туди додзвонитись. Просто скидається дзвінок – і все. Можливо, це якісь тимчасові проблеми зв’язку, можливо варто бути більш наполегливими, але наразі – є, що є.
Також подати заяву на ідентифікацію через відеозв’язок можна на вебпорталі ПФУ.
- Тепер входимо в особистий кабінет.
- Обираємо вкладку «Ідентифікація у режимі відеоконференцзв’язку».
- На екрані з’явиться форма, тут потрібно заповнити всі поля, що позначені зірочкою.
- Заповнюємо особисті дані та дані паспорта. У вас може бути інший документ, що посвідчує особу.
- Вказуємо адресу електронної пошти та контактний номер телефону, саме на цей номер має зателефонувати працівник Пенсійного фонду.
Далі треба обрати зручний для вас застосунок для відеозв’язку. Це можуть бути:
- Google Meet,
- Signal,
- Skype,
- Telegram,
- Viber,
- WhatsApp,
- Zoom.
Оберіть той, яким ви частіше користуєтесь.
Якщо вам під час відеорозмови потрібна якась послуга, наприклад, переклад жестової мови або супровід персонального асистента, обов’язково це вкажіть.
Також можна додати до заяви якісь ідентифікаційні документи:
- права чи військовий білет,
- пенсійне посвідчення чи трудову книжку,
- свідоцтво про народження чи справку з кодом.
Тоді тиснемо зелену кнопку додати та прикріпляємо сканкопії.
Ну, і майже все – залишилось дати згоду на передавання даних та натиснути кнопку «Подати заяву».
Дуже важливий момент: якщо дієздатність людини обмежена або вона є недієздатною, чи йдеться про неповнолітню дитину – таку заяву надає той, хто є її офіційним представником.
Як відбувається відеоідентифікація
За поданою вами заявою будуть визначені дата та час відеозв’язку з працівником ПФУ для вашої ідентифікації. Вам буде потрібно показати на камеру паспорт або ще якийсь документ та відповісти на деякі питання.
Вас попросять назвати:
- своє прізвище, ім’я та по батькові;
- дату та місце народження;
- реквізити паспорта, ідентифікаційного коду та пенсійного посвідчення;
- місце зареєстрованого та фактичного проживання;
- номер телефону чи адресу електронної пошти.
Також вас можуть спитати, коли та з якого приводу ви востаннє зверталися до Пенсійного фонду?
Тобто головний сенс – щоб працівник ПФУ упевнився, що це насправді ви.
Зазвичай сама процедура триває близько 20 хвилин. Але може бути таке, що якість відеодзвінка буде поганою або перерветься зв’язок. Тоді буде узгоджена інша дата. Знов подавати заяву в такому випадку не потрібно.
Звісно, що працівник Пенсійного фонду має скласти протокол. Якщо він упевниться, що все добре, ідентифікація буде визнана успішною, про це з’явиться запис у розділі “Моя ідентифікація”, а виплата пенсії чи державної допомоги буде продовжена.
Наголошу, якщо ви вже ідентифікувались будь-яким іншим способом, подавати заяву на відеоідентифікацію не потрібно.
Ще одне – попередньо переконайтеся, що ваш документ, що посвідчує особу, є дійсним. Бо бувають випадки, коли у людини у паспорті-книжечці просто немає фотокартки у 25 чи 45 років, і все – починай спочатку.
І наостанок зазначу, що відеоідентифікація здійснюється протягом 30 календарних днів, але не раніше 10 – тут вже саме робочих днів – від дня, коли ви подали заяву.
Більше про ідентифікацію – у нашому новому відео.
Читайте також: