Якщо техніка не працює
Під час гарантійного терміну
Вам потрібно звернутися до керівництва магазину з письмовою претензією щодо якості проданого товару. Вам повинні одразу запропонувати вирішення проблеми.
Згідно зі статтею 679 ЦК України, продавець відповідає за недоліки товару, якщо покупець доведе, що вони виникли до передання товару покупцеві.
Щоб захистити свої права, необхідно знати Закон України «Про захист прав споживачів» (далі – Закон) (редакція від 19.11.2022), зокрема відповідно до статті 8:
1) у разі виявлення протягом встановленого гарантійного строку недоліків споживач має право вимагати:
- пропорційного зменшення ціни;
- безоплатного усунення недоліків товару в розумний строк;
- відшкодування витрат на усунення недоліків товару;
2) у разі виявлення протягом встановленого гарантійного строку істотних недоліків, які виникли з вини виробника товару (продавця, виконавця), або фальсифікації товару, підтверджених за необхідності висновком експертизи, споживач має право за своїм вибором вимагати від продавця або виробника:
- розірвання договору та повернення сплаченої за товар грошової суми;
- вимагати заміни товару на такий же або на аналогічний з числа наявних у продавця (виробника).
До того ж ви маєте право обирати, кому пред’являти ці вимоги: продавцеві за місцем купівлі товару, виробникові або підприємству, що задовольняє ці вимоги за вашим місцезнаходженням. Своєю чергою продавець, виробник зобов’язані прийняти товар неналежної якості у споживача і задовольнити його вимоги.
За наявності товару вимога споживача про його заміну підлягає негайному задоволенню. В разі виникнення потреби у перевірці якості – протягом чотирнадцяти днів або за домовленістю сторін.
Таким чином, якщо доведеться звертатися до сервіс-центрів продавця, вам повинні усунути недоліки безкоштовно і повернути працюючу річ.
Крім того, ви повинні знати, що, відповідно до статті 9 Закону, на вашу письмову вимогу на час ремонту вам мають надати (з доставкою) товар аналогічної марки незалежно від моделі. За кожен день затримки виконання цієї вимоги і за кожен день затримки усунення недоліків понад встановлений строк (чотирнадцять днів) споживачеві виплачується неустойка в розмірі одного відсотка вартості товару.
ЗВЕРНІТЬ УВАГУ: при купівлі побутової техніки вам мають надати на неї сертифікат відповідності, заповнений гарантійний талон та інші документи. Якщо цього не було зроблено, а техніка зламалася, ви маєте право на розірвання договору з поверненням товару.
Якщо минув гарантійний строк
Пункт 10 статті 8 Закону передбачає, що споживач має право пред’явити виробнику (продавцю) вимогу про безоплатне усунення недоліків товару після закінчення гарантійного строку. Ця вимога може бути пред’явлена протягом установленого строку служби, а якщо такий не встановлено – протягом десяти років, якщо в товарі було виявлено недоліки (істотні недоліки), допущені з вини виробника.
Коли потрібно йти до суду?
У разі, коли продавець відмовляється визнавати власну провину і ремонтувати товар або обміняти, або повернути гроші, звертайтеся до суду за місцем проживання. Ви маєте право з продавця стягнути не лише вартість неякісного товару, а також вартість проведеної вами експертизи*.
Судовий збір у такому разі не стягується. До суду можете запросити свідків, які можуть підтвердити певні обставини вашої покупки. Надати фото або відео, якщо такі є.
Ви можете у продавця вимагати відшкодування розміру моральної шкоди, якщо така була і ви її можете підтвердити. Наприклад, якщо у вас зіпсувалися продукти або пропав товар, який ви хотіли переробити побутовою технікою тощо, або якщо ви уклали кредитний договір, щоб купити цю дороговартісну річ.
Крім того, відповідно до статті 10 Закону «Про відповідальність за шкоду, завдану внаслідок дефекту в продукції», до вимог про відшкодування шкоди застосовується позовна давність тривалістю у три роки. Перебіг позовної давності починається з дня, коли позивачу стало відомо або мало б стати відомо про наявність дефекту в продукції та особу виробника.
ВАЖЛИВО! Обов’язково зберігайте усі чеки, гарантійні талони після придбання товару.
*Що потрібно знати про судову експертизу?
Ви можете самостійно звернутися до судової експертизи, щоб з’ясувати причину поломки товару. Якщо з’ясується, що причиною поломки є прихований заводський брак, то ви можете вимагати компенсацію як від заводу-виробника, так і від продавця.
Вікторія Гусакова, позаштатний юрист