2024 року неможливо уявити систему охорони здоров’я без засобів онлайн-зв’язку з медустановою. Ми записуємося на консультації через програми та месенджери, листуємося з лікарем та обговорюємо результати обстеження під час відеозв’язку. Але телемедицина – це більше комфорту та швидкості. Під час повномасштабної війни вона – потреба.
Як працює телемедицина в Україні та які можливості дає пацієнтам та лікарям
Телемедицина почала активно розвиватися під час пандемії коронавірусу.
Читайте також:
У МОЗ пояснили, чи приїде швидка допомога під час комендантської години
Цей розвиток продовжується і протягом повномасштабного вторгнення. Минулого року в Україні було проведено майже 10 мільйонів телемедичних консультацій.
Майже п’ять тисяч телемедичних консультацій за рік провели у Краматорському обласному медоб’єднанні на Донеччині.
Частина проходить у трьох спеціально обладнаних телемедичних кабінетах, розповідає керівник медустанови Олександр Гейко.
«Ми ведемо запис до цих кабінетів. Пацієнти приходять на свій запланований час. З ними працює медсестра. А лікар веде консультацію за допомогою телемедичного робота», – каже Гейко.
Робот обладнаний кількома телемедичними камерами, якими дистанційно керує лікар.
Ці камери передають зображення високої якості. І завдяки спеціальному програмному забезпеченню всі дані про пацієнта захищені.
«За допомогою телемедицини, наприклад, у нас працює вузькопрофільний фахівець лікар-гематолог. Або судинний хірург. Він приїжджає до Краматорська, але попередньо за допомогою телемедичного зв’язку він консультує пацієнтів – призначає їм обстеження, додаткові аналізи. Це заощаджує час і робить візит до лікаря максимально ефективним», – каже Гейко.
Записатися на такий прийом можна через свого сімейного лікаря або колл-центр медустанови.
В Одесі на базі Обласної клінічної лікарні працює телемедичний центр.
Його фахівці консультують лікарів із віддалених куточків регіону. З медичним центром співпрацюють понад сотня закладів, серед яких районні лікарні, амбулаторії, фельдшерсько-акушерські пункти. Заклад має 200 телеметричних мобільних діагностичних комплексів, розповідає керівник Одеського обласного центру телемедицини Ігор Тітор.
«Наприклад, в одному із сіл фельдшер приїжджає на виклик, за допомогою техніки проводить обстеження пацієнта, ці дані вносить до планшету. І все автоматично потрапляє до системи. Наші оператори бачать цю заявку, анамнез хворого та викликають потрібного спеціаліста», – каже Тітор.
За допомогою телемедицини вирішують і складні питання, що потребують уваги кількох фахівців.
«Раніше були випадки, коли пацієнтів із віддалених куточків області везли до лікарні до Одеси. Іноді це було дарма – тільки забирало час та ресурси. Зараз будь-яка лікарня регіону може замовити консультацію, щоб разом із нашими фахівцями вирішити, що робити з хворим», — розповідає Тітор.
Як отримати телемедичну допомогу
Послуги телемедицини для пацієнта є безоплатними, їх покриває державна Програма медичних гарантій.
Читайте також:
Телемедицина або лікування на відстані: чи стане медична допомога кращою
Для того щоб отримати таку послугу, потрібно звернутися до свого сімейного лікаря або медустанови, де працює потрібний вам лікар.
Як відбувається онлайн-консультація?
- Пацієнт зв’язується із сімейним лікарем і докладно пояснює свій запит.
- Сімейний лікар визначає, чи можна у вашому випадку провести онлайн-консультацію чи все ж таки потрібно прийти на особистий огляд.
- Пацієнт обговорює з лікарем формат онлайн-консультації – відео, аудіо чи текстова.
- Лікар під час консультації збирає анамнез хворого, розпитує його стан та симптоми. За потреби лікар може направити пацієнта на додаткові обстеження або огляд до вузького фахівця.
- Зібравши необхідні дані, лікар ставить діагноз пацієнтові та призначає лікування. Також онлайн-консультація може завершитися тим, що лікар все ж таки запросить пацієнта на огляд до лікарні. Не у всіх випадках достатньо онлайн-огляду. Тільки лікар повинен приймати рішення, як проходитиме консультація.