Ключові тези:
- Банки аналізують не слова, а поведінку клієнтів: системи безпеки відстежують закономірності — частоту операцій, нетипові суми, регіони та інші фактори, а не окремі слова у призначенні платежу.
- «Підозрілі слова» існують, але спрацьовують не завжди: тригери на текст платежу є лише допоміжним інструментом і можуть давати хибні сповіщення, тому банки поєднують автоматичний аналіз із ручною перевіркою лише у виняткових випадках (менше 0,1% операцій).
Раніше ми розповідали, як і коли можна отримати свої гроші, якщо банк збанкрутував.
Чи стежать банки, що українці пишуть у призначенні платежу
Призначення платежу — це короткий опис, який пояснює, за що саме перераховуються кошти. За словами заступниці голови правління «Глобус Банку» Анни Довгальської, банки справді аналізують ці записи, але системи безпеки відстежують не конкретні слова, а закономірності, пише Оbozrevatel.
Увагу звертають на:
- частоту операцій;
- незвичні суми;
- нетипові для клієнта регіони або дії.
«Якщо протягом короткого часу надходить низка переказів або з’являються транзакції з нетиповими для картки сумами чи регіонами, це викликає підозру в системах захисту банків. Алгоритми оцінюють ризик за низкою параметрів: метадані платежу, історію операцій власника, геолокацію та інші фактори”, – пояснила банкірка.
«Підозрілі» слова існують — але не завжди працюють
За словами Довгальської, тригерні слова — лише допоміжний інструмент. Вони можуть спрацьовувати неправильно, бо люди формулюють призначення по-різному.
«Тому банки й поєднують словникові фільтри з поведінковою аналітикою й навіть перевіркою в ручну. Тобто коли відбувається безпосередній контакт із клієнтом. Але це лише у складних випадках, які сумарно не перевищують 0,1% від усіх платежів», – пояснила вона
Які формулювання варто (і не варто) використовувати
У «Райффайзен Банк Україна» порадили:
- якщо переказуєте гроші дівчині чи родичу, напишіть, наприклад, «Переказ власних коштів сестрі»;
- якщо це подарунок, можна так і вказати — «Подарунок»;
- якщо повертаєте борг, то майте на увазі, що банк може попросити підтвердження (розписку або договір позики).
Банкіри застерігають: не використовуйте у призначенні для звичайних осіб формулювання «оплата за товар» чи «оплата за послугу», якщо отримувач — не ФОП. Такі платежі вважаються підприємницькими і можуть викликати питання у фінмоніторингу.
Як безпечно здійснювати перекази
Щоб уникнути непорозумінь, експерти радять:
- чітко формулювати призначення переказу, без двозначних фраз;
- уникати бізнес-термінів («оплата», «рахунок», «послуга») під час переказу фізичним особам;
- якщо є сумніви — звертайтесь у службу підтримки банку.
Анна Довгальська наголосила, що контроль за текстами платежів — не нова ініціатива. Банки не мають на меті створювати перепон для українців. Перевірка тексту — лише допоміжний інструмент для виявлення шахрайських або сумнівних операцій. Вона не є головним фактором під час оцінки ризиків.
Читайте також:









