Ключові тези
- Без рішення суду списувати гроші не можна. Відповідно до ст. 1071 Цивільного кодексу України, банк може списувати кошти з рахунку клієнта лише за його розпорядженням або рішенням суду.
- Пенсійний фонд має довести переплату. Повернення зайво виплаченої пенсії допускається лише за підтверджених зловживаннях із боку пенсіонера чи страхувальника.
- Незаконне списання можна оскаржити. Пенсіонер має право вимагати повернення коштів через банк, НБУ та суд, якщо списання здійснено без законних підстав.
На редакційну пошту надійшов лист від Ганни Кривоногової. Вона розповіла, що за запитом Пенсійного фонду «ПриватБанк» без її відома та судового рішення списав гроші з картки. Пані Ганна надіслала скаргу до Пенсійного фонду, але відповіді досі не отримала. Читачка запитує, чи правоправні дії працівників «ПриватБанку» і ПФУ?
Що говорить Закон?
Відповідно до положень статті 1071 Цивільного кодексу України, списати гроші з рахунку клієнта дозволяється лише у двох випадках:
- за розпорядженням самого клієнта;
- на підставі рішення суду, що набрало законної сили, або за розпорядженням державного або приватного виконавця.
Якщо пенсію отримано незаконно
Про можливість відрахування з пенсій надміру виплачених сум йдеться в ст. 50 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування». Зокрема, відповідно до частини 1 цієї статті, суми пенсій, виплачені надміру внаслідок зловживань з боку пенсіонера або подання страхувальником недостовірних даних, можуть бути повернуті добровільно або стягуються на підставі рішень територіальних органів Пенсійного фонду України або в судовому порядку.
Стягнення сум пенсій, надміру виплачених пенсіонерові внаслідок зловживань з його боку, також передбачено статтею 103 Закону України «Про пенсійне забезпечення». Зокрема, такі дії дозволяється здійснювати в разі подання документів з явно неправильними відомостями, неподання відомостей про зміни у складі членів сім`ї та в деяких інших випадках. І за таких обставин стягнення коштів відбувається на підставі рішень ПФУ.
Тож, з наведених норм вбачається, що повернення пенсіонером суми пенсії, виплаченої надміру, може відбуватися за наявності однієї з двох підстав:
- внаслідок зловживань з боку пенсіонера;
- подання страхувальником недостовірних даних.
Таким чином у вашому випадку списання коштів з рахунку можна трактувати як добровільне відшкодування. Але задля цього має бути офіційна заява ПФУ зі змістовним роз’ясненням порушень з вашого боку під час отримання відповідних виплат.
Як мав діяти ПФУ?
Водночас, якщо банк здійснив списання коштів виключно за запитом Пенсійного фонду, а не на підставі виконавчого документа (рішення суду або постанови виконавця), такі дії банку можуть вважатися неправомірними і підлягати оскарженню.
Але Пенсійний фонд має звернутися до суду і отримати судовий наказ або виконавчий лист, на підставі якого державний або приватний виконавець виносить постанову про стягнення, надсилаючи її до банку.
Як захистити свої права та гроші?
З ваших слів випливає, що було порушено встановлений законом порядок примусового стягнення боргів, оскільки списання коштів (при цьому всієї наявної суми на картці) здійснено без вашої згоди і без наявності рішення суду або постанови виконавця. Якщо ви переконані у своїй правоті, то маєте стати на захист своїх прав.
1. Оскаржити дії ПФУ
КРОК ПЕРШИЙ. Збір доказів.
- Отримайте офіційну копію платіжної інструкції або іншого документа від «ПриватБанку», який підтверджує, що списання відбулося суто на підставі запиту ПФУ.
- Збережіть копію вашої скарги до ПФУ та документи про її відправлення.
КРОК ДРУГИЙ. Оскарження дій банку та ПФУ.
- Якщо ПФУ ще не надав відповіді на вашу скаргу, надішліть туди повторний запит або звернення до Головного управління ПФУ за місцем проживання та Правління ПФУ (через електронний портал або письмово) з вимогою надати:
- копію рішення територіального органу ПФУ про стягнення з вас переплати пенсії (якщо таке існує);
- правову підставу, на якій ПФУ надіслав запит до банку про списання коштів без виконавчого документа;
- пояснення щодо зникнення вашої пенсійної справи з порталу ПФУ.
У разі отримання неправомірного рішення ПФУ його слід оскаржити в суді.
2. Оскаржити дії банку
Крім того, банк має дати агументовану відповідь, на підставі чого він здійснив перерахування коштів. Для цього необхідно:
КРОК ПЕРШИЙ. Надіслати офіційну претензію до «ПриватБанку» з вимогою повернути неправомірно списані кошти, посилаючись на порушення ст. 1071 ЦК України та Закону «Про платіжні послуги», оскільки списання відбулося без вашого розпорядження і без виконавчого документа.
КРОК ДРУГИЙ. Звернутися до Національного банку України зі скаргою на дії «ПриватБанку» щодо несанкціонованого списання коштів.
У разі отримання офіційної відмови від банку та ПФУ щодо повернення коштів ви маєте право звернутися до суду з позовом про визнання дій цих установ протиправними і скасування рішення Пенсійного фонду про стягнення коштів, якщо таке рішення існує.
Читайте також:









