Ключові тези
У місті за дитину борються. У селі просто закривають школу. Як ставляться до освітньої реформи у громадах?
З вересня в Україні можуть закрити сотні шкіл, де навчається менше ніж 45 учнів. Чиновники посилаються на скорочення народжуваності, малу наповнюваність класів і низьку якість освіти в сільських закладах. Але часто в таких обговореннях ігнорують головне: чи не стане масове закриття малокомплектних шкіл вироком для населених пунктів, де вони знаходяться? Бо саме дитячий садок, школа, сімейна амбулаторія або фельдшерсько-акушерський пункт (ФАП) завжди були місцями тяжіння людей. Коли зникає хоча б один із цих елементів, мешканці починають шукати інше місце для життя — зручніше, ближче до інфраструктури. А за відсутності школи не йдеться навіть про перспективу: ніхто не поїде жити туди, де немає умов для освіти дітей.
Загалом, коли мова йде про закриття великої кількості шкіл і ускладнення доступності освіти для багатьох дітей, це питання має широко обговорюватись владою, освітянами та батьками. Далі оскільки за відсутності шкіл люди будуть вимушені їхати в пошуках кращого життя для дітей в міста, інші населені пункти або за кордон, потрібно порушити питання про бодай якісь можливості розвитку населених пунктів, де вже не буде шкіл. Бо ніхто не поїде жити і працювати туди, де немає найважливіших елементів інфраструктури. Це питання до влади, яка повинна створювати умови для рівномірного розвитку громад на своїй території, а не збільшувати кількість неперспективних населених пунктів.
Керівники багатьох регіонів добре розуміють: військові, які прийдуть з фронту, повинні десь працювати і будувати мирне життя зі своїми родинами. Для цього потрібні не лише робочі місця, а й школи, щоб дітям не доводилось кожного дня витрачати декілька годин, щоб дістатись учбового закладу. А там, де чоловіки не повернуться з фронту, вся відповідальність ляже на плечі жінок і дітей-підлітків, яким частину господарських справ доведеться взяти на себе. І щоб за таких умов дитині встигати ще навчатись, школа, звісно, повинна бути не у сусідньому селі за десятки кілометрів, а ближче.
Поза увагою залишається також проблема скорочення ставок освітян після закриття шкіл – вже не буде куди в селах працевлаштовуватися молодим фахівцям, а вчителі-пенсіонери втратять роботу і вимушені будуть виживати на невелику освітянську пенсію. За межею бідності опиняться люди, які відроджували освіту в незалежній Україні. Чи справедливо це стосовно них?
До таких сумних перспектив по-різному поставились в регіонах країни.
Наприкінці березня 2025 року у ЗМІ з’явилась інформація, що в Івано-Франківській області можуть закрити 50 шкіл у 25 громадах. Це, звісно, дуже налякало людей. Але директор обласного департаменту освіти Віктор Кімакович заспокоїв, що рішення ще не ухвалено: «У 2025-2026 навчальних роках нічого не міняється, а у 2026-2027 — побачимо».
В Ужгороді перспективи шкільної освіти вже неодноразово обговорювали за участю керівників 63 громад. І мова йшла не про необхідність «втиснутись» у цифри, надані Міносвіти, а про особливості Закарпатської області – гірська місцевість з важкими дорогами, коли дістатись сусіднього села – велика проблема. І тому область сміливо заявила про формування потужної мережі академічних ліцеїв, де учні матимуть можливість отримати повну середню освіту. Таких навчальних закладів з 2027 року буде в області 107 (для порівняння, наприклад, в Одесі – всього 32).
У селі Ладижинські Хутори на Вінниччині, аби зберегти місцеву двоповерхову школу зі спортивним залом та укриттям, запрошують родини з дітьми шкільного віку, які залишили окуповані території, втратили домівку або опинилися у складних життєвих обставинах і готові до переїзду. Їм безкоштовно нададуть житло, допоможуть з роботою і створять комфортні умови для життя й навчання.
У селі працюють «Укрпошта», два магазини, ФАП, будинок культури, бібліотека і дошкільна установа. У селі проведено високошвидкісний інтернет (оптоволокно). Є можливість влаштуватися на роботу, що важливо для переїзду. Школа – дуже важливий елемент місцевої інфраструктури. І декілька сімей з різних куточків України вже переїхали до Ладижинських Хуторів.
У приватних бесідах освітяни казали, що, на їхню думку, справа не в зменшенні кількості учнів у школах і не у необхідності захищати права дітей на якісну освіту. Справа в грошах. Закриття шкіл дозволить зекономити бюджетні кошти. На освіту одного учня із села держава в середньому на рік витрачає 30,4 тисячі гривень, а в місті – 24,4 тисячі гривень. У деяких селах вартість навчання одного учня сягає понад 51 тисячу гривень. Це повʼязано з потребою утримувати й виплачувати зарплату працівникам великої кількості шкіл, у яких навчається мало учнів. Тобто освіта в селах коштує дорожче, але, на думку фахівців Міносвіти, не виправдовує ці кошти якістю. Отже, переїзд школярів до міст є вигідним державі фінансово.
***
Сільська освіта справді коштує дорожче. Але ціна втрати громади — ще вища. Бо якщо в селі не буде школи, там не буде і майбутнього.
Читайте також:
Енергії тижня 14-20 липня активізують теми минулого, стосунків, влади та долі. Це тиждень символічного роздоріжжя,…
Не треба багато слів. Тільки п'ять — і вони можуть стати опорою у найважчому моменті…
Якщо ви полюбляєте їсти немиті овочі або фрукти на ринку чи просто з городу, а…
Навіть найдосвідченіший кухар не застрахований від кухонних заминок. Що робити, якщо цибуля підгоріла, буряк вариться…
Порвана купюра може стати не лише причиною стресу, а й приводом для цікавого журналістського розслідування.…
Готуєте вечерю нашвидкуруч? Додайте нотку свіжості та затишку з цим простим рецептом курки у вершковому…