Нагадаємо, початок обговорення цього закону ми публікували нещодавно: Зарплати та премії чиновників та суддів: чи буде заявлене підвищення.
Підвищення буде попри нестачу коштів
Ще на підготовчій стадії в парламентському Комітеті з питань бюджету зауважували, що до законопроекту не надано належне фінансово-економічне обґрунтування. У своєму висновку Міністерство фінансів також зазначило, що за орієнтовними розрахунками нова ініціатива потребуватиме додаткових видатків на десятки мільярдів гривень, починаючи з 2026 року, що в умовах воєнного стану є значним ресурсом.
«Законопроект є фінансово не забезпеченим, джерела покриття таких додаткових видатків у державному бюджеті відсутні», – підкреслили у відомстві.
Як воно буде на практиці, поки що складно сказати. Вочевидь оклади будуть підвищувати, але при цьому урізати премії та інші надбавки. За словами міністра Кабінету Міністрів Олега Немчінова, вже не буде ситуацій, коли до окладів встановлювали премії по 400-600%.
Також важливо зважувати на диспропорцію в розмірах зарплат рядових працівників і керівників центральних органів влади. В першому випадку, як бачимо, зростання окладів є дуже незначним і не дотягує навіть до рівня мінімальної заробітної плати.
Скільки заробляють держслужбовці?
Раніше ми розповідали про прокурорські пенсії: як вони відрізняються від звичайних і чому їх не можуть урізати (відео).
Щоб там не казали, зарплати чиновників до цього часу продовжували зростати. Якщо спиратися на дані Міністерства фінансів, станом на січень 2025 року середня зарплата в центральних держорганах України складала близько 50 тисяч гривень. За минулий рік вона зросла на 27,6%. При цьому середня зарплата керівництва відомств сягнула майже 107 тисяч гривень.
Але варто зауважити, що Закон «Про Державний бюджет України на 2025 рік» дещо обмежує зростання таких виплат.
«У державних органах, що провели класифікацію посад державної служби, визначені спеціальними законами підвищувальні коефіцієнти і кратні розміри посадових окладів державних службовців у 2025 році не застосовуються», – йдеться в документі.
На цьому тлі закон від 11 березня також запроваджує механізм контролю за надмірною кількістю посад державної служби, які створюють додаткове навантаження на державний бюджет. Нововведення передбачає, що згадане Національне агентство з питань держслужби буде проводити моніторинг оплати праці та кількісного складу державних службовців.
Про суддів не забувають
Одними з найбільших зарплат і пенсій в Україні можуть похизуватися судді. Держава не забуває про них і у найскрутніші часи. Наприклад, Державний бюджет на 2025 рік передбачає для місцевих суддів додаткову щомісячну доплату протягом року в розмірі 10,5 тисячі гривень. При цьому лише оклад судді найнижчої ланки вже і так становить 63 тисячі гривень.
Водночас з’ясувалося, що зміни до Закону «Про державну службу», про які йдеться у цій статті, напряму впливають на працівників судових адміністрацій. Рівень юрисдикції судових інстанцій змінено, через що зарплати місцевих загальних судів зростуть на 20%, а оклади співробітників апеляційних і спеціалізованих судів збільшаться на 46-87% залежно від посади. Про це повідомив керівник Державної судової адміністрації Максим Пампура. І це приклад лише по одному відомству.
Формально – обмеження, фактично – зростання
Отже, зміни до Закону «Про державну службу» є комплексними. Вони передбачають, зокрема, зміну підходу до оплати праці, з урахуванням нової класифікації посад державних службовців.
Аналіз законопроєкту та чисельні заяви дають доволі суперечливу картину.
З одного боку, оклади держслужбовців однозначно зростають.
З другого боку, є намір суттєво скоротити премії та інші надбавки для можновладців. До того ж є намір продовжувати оптимізацію штату працівників державних органів.
Так чи інакше закон, як часто буває, треба читати між рядків і правда виявляється десь посередині. На час написання цього матеріалу ухвалені Верховною Радою зміни ще не були підписані президентом. В теорії закон має набути чинності з 1 квітня. Але частина положень запрацює тільки з 2026 року.
*Проект Закону про внесення змін до Закону України «Про державну службу» щодо впровадження єдиних підходів в оплаті праці державних службовців на основі класифікації посад №8222.
Читайте також: