Які саме питання хочуть врегулювати і що потрібно знати, щоб не залишитися без пенсії?
Законопроект, насамперед, забезпечує можливість зараховувати стаж роботи українців за межами держави у зв’язку з розірванням угод щодо пенсійного забезпечення з країнами-учасницями Співдружності Незалежних Держав. Втім, передбачена й низка інших змін.
Відповідно до пояснювальної записки, проектом цього нормативного документа пропонується:
Крім того, передбачається доповнити перелік підстав для припинення виплати пенсії в разі:
Також пропонується відновити умови ідентифікації для внутрішньо переміщених осіб на загальних підставах.
З одного боку, далеко не всі перелічені пункти дають нам уяву про те, як саме це має працювати. З іншого боку, далеко не все із переліченого є нововведеннями. Ми зазирнули безпосередньо у текст майбутнього закону і вирішили вивчити його більш детально. Далі наводимо найбільш значущі із запропонованих змін.
Отже, проект передбачає, що військова служба до 1992 року зараховуватиметься до вислуги років, як і раніше, без жодних перепон, незалежно від того, на території якої країни колишнього СРСР проходила служба.
Служба після 1992 року в якійсь з країн СНД зараховуватиметься до вислуги тільки за умови, що Україна має відповідну двосторонню угоду з цією країною.
Служба після 19 лютого 2014 року не зараховуватиметься до вислуги за жодних обставин. Тут мова йде про військову або державну службу (або службу в органах місцевого самоврядування) в Російській Федерації або на тимчасово окупованих територіях.
Свого часу, 15 травня 1992 року, була укладена «Угода про порядок пенсійного забезпечення військовослужбовців та членів їх сімей і державне страхування військовослужбовців держав-учасниць Співдружності Незалежних Держав». Законопроект передбачає, що пенсії, які раніше були призначені з урахуванням положень цієї угоди, будуть виплачуватися, як і раніше, попри її розірвання.
Законотворці пропонують доповнити Закон «Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування» двома абсолютно новими статтями (24-1 та 26-1).
Стаття 24-1 матиме назву «Періоди трудової діяльності за межами України, які зараховуються до страхового стажу».
Її перший пункт передбачає, що періоди трудової діяльності за межами України зараховуються до страхового стажу, якщо за цей період сплачено страхові внески до ПФУ або якщо це передбачено міжнародними договорами.
Отже, в цьому пункті не написано нічого нового. Сьогодні це працює так само.
Другий пункт передбачає, що періоди трудової діяльності до 1 січня 1992 року за межами України, у республіках колишнього СРСР, зараховуються до страхового стажу, у тому числі на пільгових умовах, за умови нездійснення іншою державою пенсійних виплат за зазначені періоди. Порядок підтвердження нездійснення іншою державою пенсійних виплат має визначити Кабінет Міністрів.
Зауважимо, що ці періоди зараховувалися до стажу і раніше без жодних передумов. Наразі невідомо, яким буде додатковий порядок від Кабміну. Але такий стан речей, навпаки, може погіршити пенсійне забезпечення майбутнім пенсіонерам, адже з’являться якісь додаткові вимоги.
Третій пункт передбачає, що як і у випадку з військовими, до страхового стажу не зараховуватимуть періоди військової або державної служби після 19 лютого 2014 року на території російської федерації або на тимчасово окупованих територіях.
Тут варто додати, що наразі будь-який стаж на території російської федерації не зараховується в принципі. В тому числі за періоди роботи до 19 лютого 2014 року і не лише на державній чи військовій службі. Під питанням залишається і будь-який стаж за період тимчасової окупації. Адже тут ми стикаємося з несплатою страхових внесків до ПФУ та з питанням легалізації документів, виданих на непідконтрольній Україні території.
2. Стаття 26-1 стосується умов включення періодів роботи в інших державах до страхового стажу для визначення права на призначення пенсії за віком. Ця стаття дійсно має новаторський характер. Вона передбачає, що у разі відсутності необхідного стажу, для визначення права на призначення пенсії за віком включаються періоди роботи в інших державах. Таке включення можливе за умови, що відповідні періоди людині зарахували б до стажу за законодавством тієї країни, де вона працювала. Втім, і тут все впирається в Кабінет Міністрів, який так само має затвердити додатковий порядок.
Також варто розуміти хитрість фрази «визначення права на пенсію». Якщо людині стажу не вистачає для вчасного виходу на пенсію, то іноземний стаж, за логікою законотворців, зарахують до українського і пенсію призначать вчасно. Але при обчисленні безпосередньо розміру пенсії цей стаж враховувати не будуть.
По-перше, в означений вище Закон «Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування» хочуть офіційно ввести термін «фізична ідентифікація». З одного боку, автори законопроекту зазначають, що хочуть припинити дискримінацію внутрішньо переміщених осіб (ВПО) і зробити для них ідентифікацію на загальних підставах. З іншого боку, може статися так, що, навпаки, ідентифікацію проходитимуть не лише ВПО, але й інші пенсіонери.
Далі закон пропонують доповнити статтею 47-1. Вона передбачає, що виплата пенсії особам, які тимчасово проживають за межами України, здійснюватиметься на поточні рахунки, відкриті в установах банків, розташованих на території України, за умови проходження до 31 грудня кожного року особою фізичної ідентифікації.
Якщо зміни до законодавства незабаром ухвалять і вони набудуть чинності цього року, то у багатьох вітчизняних пенсіонерів, які перебувають за кордоном, одразу виникнуть проблеми, бо до 31 грудня часу залишатиметься не так вже і багато.
Далі хочуть розширити підстави для припинення виплати пенсії. Вони стисло перелічені в самому початку. Можемо лише прокоментувати окремі моменти.
Припинення виплати пенсії за заявою пенсіонера у зв’язку з тимчасовим проживанням за кордоном.
З одного боку, у разі виїзду пенсіонера на постійне місце проживання за кордон, за законом, виплата пенсії має припинятися. З іншого боку, законодавство чітко не обмежує людей в пенсійних правах. Якщо вони виїхали. Ті, хто проживає за кордоном, і надалі отримують пенсію. Дивно сподіватися, що є багато охочих добровільно від цього відмовитися.
Припинення (призупинення) виплати пенсії у разі визнання особи зниклою безвісті.
Це здається логічним кроком. Якщо людина не з’являтиметься по свою пенсію протягом певного часу, то її нарахування в будь-якому разі припинять.
Припинення виплати пенсії у разі неотримання її протягом шести місяців підряд на пошті або в разі відсутності протягом шести місяців підряд видаткових операцій в установах банків за поточними рахунками.
Стосовно пошти така норма діє вже багато років. Щодо банків сьогодні процес призупинення дещо розтягнутий. Якщо руху коштів на банківській карточці немає протягом року, то пенсію переводять на пошту. А потім через півроку виплату призупиняють остаточно, якщо і надалі людина не б’є тривогу і не звертається по свою пенсію. Тепер держава планує ставитися до зайвих виплат ще більш бережливо.
Припинення виплат у разі непроходження фізичної ідентифікації (у випадках, передбачених законодавством).
Щодо цього пункту поки що більше запитань, ніж відповідей. Про ідентифікацію останніми місяцями говорилося багато. І, головним чином, вона поки спрямована все-таки на переселенців. Імовірно, коли буде ухвалено цей закон, тоді дійде справа і до тих, хто перебуває за кордоном, і до тих, хто проживає на тимчасово окупованих територіях. Хоча сьогодні законодавство передбачає, що ідентифікацію можна пройти не лише через особисту присутність в ПФУ або банку, а і дистанційно.
Окремо зауважимо, що банки будуть зобов’язані повернути ПФУ гроші з пенсійних карток, якщо людина не встигла їх використати протягом останніх шести місяців. Це стосується двох останніх випадків: або якщо не було руху по особовому рахунку протягом півріччя, або якщо людина не пройшла вчасно ідентифікацію.
На цьому фоні може з’явитися і більш гарне нововведення. Громадянам, які проживають на тимчасово окупованих територіях або під час тимчасової окупації територій виїхали на підконтрольну Україні територію, виплата пенсії проводиться за умови неодержання пенсії від органів пенсійного забезпечення російської федерації. Це в принципі відповідає чинному законодавству. Але на сьогодні відсутній обмін інформацією між органами пенсійного забезпечення двох країн. Через це багато людей, які свого часу виїхали, наприклад, з Криму, не можуть переоформити пенсію в Україні. Отже, незабаром неодержання пенсії від органів пенсійного забезпечення Російської Федерації можна буде підтвердити формально – зазначивши про це в заяві до органу ПФУ про призначення чи поновлення виплати пенсії.
***
Наостанок ще раз наголосимо, що це лише проект закону. Коли його ухвалять і в якому вигляді, достеменно невідомо. Втім, тенденції проглядаються цілком конкретні: в законі є не лише позитивні норми, а й ті, які можуть ускладнити життя окремим категоріям громадян.
*Законопроект «Про внесення змін до деяких законів України щодо пропорційного обчислення страхового стажу особам, які працювали за межами України» № 9453
Фінансовий ліміт на один подарунок становить 1500 грн. Фото листів будуть публікуватися на сторінці фонду…
Використання перев'язувальних матеріалів, бинтів та ранозагоювальних засобів є важливою частиною медичної практики та першої допомоги.…
Деякі українці, які постраждали через війну, можуть розраховувати на певні пільги від держави.
Пенсіонери мають низку обов’язків перед Пенсійним фондом України. Невчасне інформування про зміни у вашому житті…
На місці події працюють екстрені служби, які надають всю необхідну допомогу постраждалим. Також тривають аварійно-рятувальні…
Розмір допомоги сягає 5000 гривень на кожного члена родини.