«Сказав також до деяких, які були впевнені про себе, що вони праведні, і принижували інших, таку притчу: двоє увійшли до храму помолитися: один фарисей, а другий митар. Фарисей, ставши, молився сам у собі так: Боже! дякую Тобі, що я не такий, як інші люди, грабіжники, кривдники, перелюбники, або як цей митар: пощуся два рази на тиждень, даю десяту частину з усього, що маю. Митар же, стоячи вдалині, не смів навіть підняти очей на небо; але, вдаряючи себе в груди, говорив: Боже! будь милостивий до мене грішника! Кажу вам, що цей пішов виправданим у свій дім більше, ніж той: бо кожен, хто підносить сам себе, буде принижений, а хто принижує себе, піднесеться» (Лк. 18: 9–14).
Для нас, сучасних читачів, митар – «добрий», фарисей – «поганий». Фарисеї – горді, зарозумілі, бездушні релігійні формалісти, а от митарі – люди смиренні, не дивно, що їх Господь схвалює. Для нас це щось цілком очевидне. Але сучасників Господа Ісуса ця притча, мабуть, обурювала і зачіпала.
Тому що для людей того часу справа була навпаки. Фарисеї були добрими людьми. Найкращими людьми в народі. Релігійно найживішою та найактивнішою його частиною. Вони ретельно досліджували богоодкровенний Закон Мойсеїв, щоб втілювати його у життя у всіх деталях.
А от митарі були людьми поганими, морально загиблими. Власне, митар – це збирач податків. У давнину митарям ставилося в обов'язок доставити до скарбниці певну суму – а їх винагородою було все решта того, що вони зможуть вичавити з людей.
Хіба це не обурливо? Хіба це не аморально? Як Бог може віддати перевагу відвертому мерзотнику перед чесною, моральною, глибоко релігійною людиною? Таке питання напевно виникало у слухачів Господа Ісуса, виникало воно і у багатьох інших – юдеїв та язичників. Це питання задають досі: що ж, порядна, чесна людина, якщо так і помре в нерозкаянні, позбудеться Царства, а якийсь негідник, злодій і мерзотник, варто йому покаятися і повірити, буде спасенний? Чому ж? Це просто прикро!
Тому що всі люди – грішні і потребують спасіння: як ті, хто веде явно аморальне і ганебне життя, так і ті, хто, за соціальними мірками, цілком благополучний, моральний, навіть релігійний. Усі ми – бідні грішники, які не мають іншої надії, крім милості Божої. Декому з нас легше це зрозуміти – і це саме ті, чиє життя явно погане.
І реальність полягає в тому, що, хоча фарисей, цілком можливо, шановний і благополучний член суспільства, перед Богом він жалюгідний грішник. Як Господь каже в Одкровенні: «Ти кажеш: «я багатий, розбагатів і нічого не потребую»; а не знаєш, що ти нещасний, і жалюгідний, і жебрак, і сліпий, і голий» (Об'явл. 3: 17).
Коли ми, як той фарисей, намагаємося перелічувати свої заслуги і вказувати на те, що ми кращі за інших, ми зачиняємося від благодаті Божої. Коли ми приходимо до Господа, які є, – жебраки, сліпі та голі, винні та зіпсовані – і відкриваємо перед Ним наші гріхи, ми здобуваємо милість і прощення. Ми виявляємо, що ми прийняті, улюблені, прощені, обнадіяні – і бачимо, що від безглуздих претензій на самоправедність давно варто було відмовитися.
До відома. Неділя о митарі та фарисеї 2022 року – 13 лютого. З цього дня розпочинається підготовка до Великого посту.
Із проповіді священика Сергія Худієва
(За матеріалами православної преси)
Нещодавна ми розповідали, як поминають нехрещених померлих.
Кожна домашня рослина не лише прикрашає інтер'єр, але й приносить радість своєму господареві.
Котлети — це класична страва, яка є важливою частиною української кухні. Це ситна, смачна та…
Щоб вибрати ідеальний диван, важливо враховувати безліч факторів – від розмірів та форми до матеріалів…
Українців можуть позбавити небажаних дзвінків. Новий законопроєкт передбачає можливість ідентифікації абонентів, які порушують ваш спокій.…
Вже з 1 грудня 2024 року клієнтів "Ощадбанку" очікують суттєві нововведення. Чи стануть послуги банку…
Фінансовий ліміт на один подарунок становить 1500 грн. Фото листів будуть публікуватися на сторінці фонду…