Ключові тези:
- Замерзання акумулятора пов’язане безпосередньо з падінням щільності електроліту, а не тільки з температурою повітря.
- Неправильні дії при замерзлій АКБ можуть остаточно вивести батарею з ладу та створити ризик аварійної ситуації.
Справа в тому, що за певних умов електроліт усередині АКБ може буквально замерзнути, що призводить до серйозних пошкоджень і навіть повної втрати пристрою. Розбираємось, чому це відбувається, як вчасно розпізнати проблему і що робити, якщо акумулятор вже постраждав від морозу.
Вам буде цікаво: Поворот не туди: власників яких автомобілів в Україні знову карають
Чому акумулятор перетворюється на лід
Існує думка, що якісний акумулятор не боїться зими – і це правда. Повністю заряджена АКБ справді стійка до сильних морозів. Проблеми починаються тоді, коли знижується щільність електроліту, а це відбувається з низки причин:
- глибокий розряд батареї;
- природне зношування та старіння свинцевих пластин;
- відплив струму в електричній системі автомобіля;
- часті короткі поїздки, коли генератор не встигає заповнити заряд.
При яких температурах АКБ замерзає
Ступінь морозостійкості акумулятора залежить від рівня його заряду:
- 100% заряду (щільність 1,27 г/см³) — витримує до -65 °C;
- 50% заряду (щільність 1,20 г/см³) — замерзає вже за -30 °C;
- Майже розряджений акумулятор (щільність 1,10 г/см³) — може перетворитися на лід навіть за -10 °C.
Тривожні ознаки та перша допомога
Про те, що акумулятор постраждав від морозу, можуть свідчити такі ознаки:
- здутий корпус;
- тріщини та підтікання рідини;
- повна відсутність напруги на клемах.
Важливо: в жодному разі не можна підключати замерзлий акумулятор до зарядного пристрою. Це може призвести до руйнування пластин або вибуху.
Що робити, якщо акумулятор замерз
Якщо ви підозрюєте замерзання АКБ, дійте за таким алгоритмом:
- Зніміть акумулятор і перенесіть його в тепле приміщення.
- Дайте йому повністю відтанути природним способом.
- Огляньте корпус та перевірте рівень електроліту.
- Тільки після цього допускається заряджання виключно малим струмом.
Як запобігти проблемі взимку
Фахівці рекомендують заздалегідь підготуватись до холодів. Оптимальним вибором для зимової експлуатації вважаються AGM і GEL акумулятори – вони стійкі до морозів до -45 ° C навіть при частковому розряді.
Для стандартних свинцево-кислотних АКБ важливо дотримуватися простих правил: регулярно перевіряти напругу, стежити за справністю генератора і використовувати термокейси, що утеплюють.
Пам’ятайте: навіть якщо акумулятор вдалося «реанімувати», його ємність після замерзання ніколи не буде колишньою.
Читайте також:
- В Україні активно поширюється нова шахрайська схема: під прицілом водії
- Безкоштовний проїзд для пенсіонерів: коли водії не мають права взяти ні копійки
Джерело: ТСН









